ثبت ۲۶۱۹ زمین‌لرزه در سه ماهه اول سال ۱۴۰۰

محمدرضا حاتمی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا در پاسخ به این سوال که از ابتدای سال جاری تاکنون چه تعداد زمین لرزه توسط مرکز لرزه نگاری موسسه ژئوفیزیک در نواحی مختلف ایران و مناطق همجوار ثبت و تعیین محل شده است، اظهار داشت: شبکه‌های لرزه نگاری کشوری وابسته به مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون (۳۱ خرداد)، تعداد ۲۶۱۹ زمین لرزه در کشور و نواحی همجوار ثبت کرده‌اند که از این تعداد پنج زمین لرزه با بزرگی بیش از پنج ریشتر، ۳۳ زمین لرزه با بزرگی بین چهار تا پنج ریشتر و ۲۱۰ زمین لرزه با بزرگی بین سه تا چهار ریشتر به ثبت رسیده است.

وی در پاسخ به این سوال که بزرگترین زمین لرزه ها با بزرگای چند ریشتر از ابتدای سال جاری تاکنون ثبت شده است، گفت: در مدت یادشده بزرگترین زمین لرزه در ساعت ۱۱:۱۱ روز ۲۹ فروردین به بزرگای ۵.۹ ریشتر در بندرگناوه استان بوشهر رخ داد و سایر زمین لرزه‌های با بزرگی بیش از پنج ریشتر به ترتیب در ساعت ۰۳:۳۴ روز  ۲۷ اردیبهشت به بزرگی ۵.۵ ریشتر در شوقان استان خراسان شمالی، ساعت ۰۵:۲۳ مورخ ۲۷ اردیبهشت به بزرگی ۵.۴ ریشتر در شوقان استان خراسان شمالی، ساعت ۰۹:۲۴ روز ۱۶ خرداد به بزرگی ۵.۲ ریشتر در صالح آباد استان ایلام و ساعت ۱۶:۲۲ روز ۳۱ اردیبهشت به بزرگی ۵.۰ ریشتر در بندرگناوه استان بوشهر ثبت و گزارش شده است.

رئیس مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در پاسخ به این سوال که تعداد رخدادهای زمین لرزه ثبت شده در استان تهران چه عددی بوده است، توضیح داد: همچنین در این مدت ۴۱ زمین لرزه در استان تهران به ثبت رسید که بزرگترین زمین لرزه در ساعت ۰۵:۵۴ روز ۱۱ فروردین به بزرگی ۳.۴ در رباط کریم رخ داده است.

حاتمی در پاسخ به این سوال که مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در زمان حاضر با چه تعداد ایستگاه لرزه نگاری در قالب چند شبکه لرزه نگاری، پایگاه لرزه نگاری تک ایستگاهی و ایستگاه درون چاهی فعالیت دارد، اضافه کرد: در حال حاضر مرکز لرزه نگاری کشوری دارای ۱۲۹ ایستگاه لرزه نگاری فعال در ۲۱ شبکه لرزه نگاری و ۶ پایگاه لرزه نگاری است و همچنین ایستگاه SRO واقع در محوطه شبکه مشهد تنها ایستگاه درون چاهی مرکز است.

زلزله کشنده ترین سانحه طبیعی است که تقریبا همه ایرانیان لرزش آن را زیر پای خود حس کرده اند اما به راستی این سانحه ناگهانی چیست که انسان را در زمان ها و مکان های مختلف غافلگیر کرده و خسارات جانی و مالی فراوانی را برای آن بر جای گذاشته است.

زلزله حادثه ای طبیعی است که بر اثر لرزش زمین به وجود می آید و به طور معمول در گسل های پوسته سخت زمین و در زیر خاک سطحی رخ می دهد.

زلزله های ایران بیشتر در ژرفای بین ۲ تا ۲۵ کیلومتر با شکستگی های برشی به صورت کششی یا فشاری، یا افقی (امتداد لغز) ثبت می شوند. از انتشار لرزشی که در اثر این شکست پدید می آید، زلزله به وجود می آید.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا