گشنیز نهاوند در انتظار نگاه نو

دکتر محمد حسن مرادی در گفتگو با خبرگزاری سیناپرس همدان اظهار کرد: خلاء فرآوری کردن محصولات تولید گشنیز نهاوند وجود دارد و این خلاء باید توسط بخش خصوصی پر شود که مجموعه پارک علم و فناوری در صورت آمادگی بخش خصوصی حمایت های لازم را انجام می دهد تا در بحث نوآوری و فرآوری کردن محصول ورود یابند تا سود حاصل از تولید در جیب تولید کنندگان برود.

وی افزود: رویدادهای مختلفی در این زمینه در قالب های مختلف برگزار شده تا به این ترتیب بخش خصوصی وارد عمل شود.

 مرادی تصریح کرد: برخی شرکت های بزرگ دیگری وجود دارد که صادر کننده گشنیز هستند و متاسفانه در همدان و نهاوند روی تولید گشنیز و فروش آن به صورت خام فروشی متمرکز هستند، در حالیکه می توان به صورت نوآورانه این میزان تولید را به سود چند برابر رساند.

رئیس پارک علم و فناوری همدان با بیان اینکه با سرکار آمدن دولت جدید و همت بیشتر مجموعه ها  می توان به نتایج مطلوبی رسید، گفت: زنجیره علم و دانش، فناوری، تولید محصول، ارائه خدمات، بحث مارکتینگ و برندسازی باید با همت مسولان و بخش خصوصی به صورت کامل اجرا شود  تا به نتایج خوب و موفقیت آمیز دست یابیم.

وی ادامه داد: قطع یکی از حلقه های این زنجیره  منتج به ناقص باقی ماندن کار می شود، بنابراین امیدواریم تمامی حلقه های این زنجیره به صورت هم گن رشد کند.

مرادی با بیان اینکه درصد بالایی از گشنیز تولیدی در کشور را استان همدان به ویژه نهاوند تولید می کند، تصریح کرد:  در صورتیکه به صورت نوآورانه به فرآوری محصول بپردازیم می توان سود حاصل از تولید گشنیز را به چندین برابر افزایش داد.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته 46 هزار هکتار سطح زیر کشت گشنیز را داشتیم، بنابراین اگر بتوانیم این محصول را به صورت نوآورانه در بازار داخلی و خارجی به صورت برند به فروش برسانیم با سودی بسیار متناسب همراه خواهیم بود.

رئیس پارک علم و فناوری گفت: تولید گشنیز امری بسیار مهم تلقی می شود اما مهمتر از آن بازار محصول است، در صورتیکه بتوانیم گشنیز را به صورت برند و نوآوارانه به فروش برسانیم کمک بزرگی به استان می شود که امیدواریم بخش های خصوصی از این فرصت استفاده کنند.

گزارش: زهرا فرامرزدوست

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا