زمین ۸۴ میلیون سال قبل کج بوده است

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که سیاره ما حدود ۸۴ میلیون سال پیش چرخش عجیبی داشته است و ۱۲ درجه کج شده است.

محققان می‌گویند: "انحراف واقعی قطبی"(TPW) یا تغییر جهت مجدد سیاره برای سایر سیارات و قمرها و زمین در حال حاضر با ماهواره کاملاً مستند شده است، اما آزمایش رواج آن در گذشته زمین توسط حرکت صفحات تکتونیکی پیچیده است.

"انحراف واقعی قطبی" چرخش یک جرم جامد شامل یک سیاره یا قمر با توجه به محور چرخش آن است که باعث تغییر مکان‌های جغرافیایی قطب شمال و جنوب آن یا به عبارتی "سرگردانی" آن می‌شود.

محققان می‌گویند: در این مطالعه ما یک رکورد جدید دیرینه‌مغناطیس‌شناسی(palaeomagnetic) با وضوح بالا از دو بخش چینه‌ای همپوشانی لایه‌های سنگ و لایه‌بندی در ایتالیا ارائه می‌دهیم که شواهدی را برای یک نوسان TPW حدود ۱۲ درجه‌ای ارائه می‌دهد. این مشاهدات نشان دهنده آخرین TPW مقیاس بزرگ است و این تصور را که محور چرخش زمین طی ۱۰۰ میلیون سال گذشته تا حد زیادی پایدار بوده است، به چالش می‌کشد.

اما دانشمندان چگونه به این نتیجه رسیدند؟ دانشمندان با بررسی آنچه به عنوان داده‌های دیرینه‌مغناطیس‌شناسی شناخته می‌شود، می‌توانند دریابند که صفحات تکتونیکی میلیون‌ها سال پیش کجا بوده‌اند.

دیرینه‌مغناطیس‌شناسی مطالعه سابقه آثار میدان مغناطیسی زمین در سنگ‌ها، رسوبات یا مواد باستان‌شناسی است. این سوابق یا رکوردها اطلاعات مربوط به رفتار گذشته میدان مغناطیسی زمین را فراهم می‌کنند.

دیرینه‌مغناطیس‌شناسی پژوهش و بررسی آثار به‌جا مانده در میدان‌های مغناطیسی زمین درون سنگ‌ها، رسوبات یا یافته‌های دیگر باستان‌شناسی است. برخی مواد معدنی در سنگ‌ها اطلاعات ارزشمندی از جهت و شدت میدان مغناطیسی زمانی که آنها تشکیل می‌شده‌اند را در خود ثبت کرده‌اند. جمع‌آوری و ثبت و به هم پیوستن این اطلاعات در مورد چگونگی رفتار میدان مغناطیسی زمین در گذشته و محل‌های زمین‌ساخت‌های صفحه‌ای(صفحات تکتونیکی) و شدت میدان مغناطیسی در آن زمان حقایق زیادی را برای دیرینه‌شناسان آشکار می‌کند. رکورد وارونه شدن‌های میدان مغناطیسی زمین همه در سنگ‌های آتشفشانی و رسوبی و رانش قاره‌ای ذخیره شده‌اند. این اطلاعات با مقیاس زمانی که به‌ همراه دارند ابزار مهمی برای دیرینه‌شناسان به‌ شمار می‌روند.

نویسندگان این مطالعه، سنگ‌های آهکی باستانی را از ایتالیا جمع‌آوری کرده و تراز مغناطیسی آنها را تجزیه و تحلیل کردند تا کشف کنند که پوسته زمین در طول کج و صاف شدن مجدد خود در هر یک میلیون سال حدود ۳ درجه در حال حرکت است.

محققان می‌گویند: ما در این تحقیق بیش از ۱۰۰۰ داده دیرینه‌مغناطیس‌شناسی از سنگ آهک را به عنوان یک آزمایش دقیق از وقایع TPW حدود ۸۴ میلیون سال پیش ارائه می‌دهیم.  روش‌های مدرن تجزیه و تحلیل دیرینه‌مغناطیس‌شناسی از جمله آزمایشات پیشرفته مغناطیسی سنگ استفاده شد و همه نمونه‌ها به طور قطعی وقوع این TPW را تایید کردند.

محققان می‌گویند، داده‌های آنها نه تنها یک کج شدن و تغییر درجه چرخش در این زمان را تأیید می‌کند، بلکه یک نوسان کج شدن روتین را که قطب از جای خود فاصله می‌گیرد و دوباره به حالت اصلی خود باز می‌گردد، تأیید می‌کند.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا