اختلاف نظر محققان روس و آمریکایی درباره سردرد فضانوردان

فضانوردان حاضر در ایستگاه فضایی بین المللی مدتی است که از سردرد گله دارند. اکنون محققان آمریکایی و روس درباره دلیل این امر و نقش افزایش غلظت دی اکسید کربن در اتمسفر آزمایشگاه فضایی دچار اختلاف شده‌اند.

در گزارش جدیدی که در مرکز آموزش فضانورد روسیه منتشر شده، آمده است: در واکنش به شکایت برخی از فضانوردان از سردرد، ناسا الزامات ایجاد شده در ۲۰۰۸ میلادی را برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای اجرا کرد. اما برای بررسی دلایل احتمالی سردرد خدمه معاینه پزشکی نشده‌اند.

هرچند سطح دی اکسید کربن در ایستگاه فضایی بین المللی به تدریج به میزان درخواستی طرف آمریکایی کاهش داده شد، اما فضانوردان همچنان از سردرد گله داشتند.

ناسا در سال ۲۰۱۴ میلادی در یک مقاله علمی به رابطه بین سطح دی اکسید کربن و سردردها فضانوردان و اتمسفر ایستگاه فضایی بین المللی اشاره کرده بود.

اما متخصصان روسیه این ارتباط را رد کرده و معتقدند فضانوردانی که طی سال گذشته به ایستگاه فضایی سفر کرده‌اند، با وجود آنکه سطح دی اکسید کربن این اقامتگاه فضایی تغییر نکرده بود، از سردرد گله نداشته‌اند. آنها در ادامه به فهرستی از دلایل احتمالی سردرد از جمله تأثیر بی وزنی همراه با هجوم خون به مغز و همچنین این واقعیت اشاره کرده‌اند که فضانوردان در حقیقت هوایی را تنفس می‌کنند که بازدم افراد دیگر است و دی اکسید کربن محتوای آن افزایش یافته است.