ارتباط مجدد «فیله» با زمین

روبات دنباله نشین فیله پس از فرودی سخت بر ستاره دنباله داری با نام ۶۷P برای ماه ها به خواب زمستانی رفت زیرا پس از فرود مشخص شد که این دنباله نشین در نقطه ای فرود آمده که به دلیل عدم وجود نور خورشید قادر به شارژ پنل های خود برای تامین انرژی و حرکت نخواهد بود. این روبات دنباله نشین توسط فضاپیمای مادر خود یعنی روزتا به سطح ستاره دنباله دار منتقل شده تا به بررسی دقیق سطح ستاره دنباله دار پرداخته و اطلاعات کاملی را با ذکر جزئیات به زمین ارسال کند.

فیله در خرداد (ماه گذشته) از خواب ۷ماه خود بیدار و با کاوشگر مادر و همینطور مرکز کنترل ماموریت ارتباط برقرار کرد اما بازهم به دلیل محدودیت های مداری فضاپیمای روزتا، دنباله نشین ارتباط خود با زمین را از دست داد. اما اکنون مرکز عملیات های فضایی اروپا اعلام کرده، دنباله نشین آزمایش های صوتی که بر هسته دنباله دار و با استفاده از ابزار انتقال صوتی انجام داده بود را به زمین منتقل کرده و کارشناسان در حال بررسی این اطلاعات هستند.

به گزارش مهر ، با وجود قطع ارتباط های مداوم و به خواب رفتن روبات دنباله نشین فیله اما کارشناسان فضایی معتقدند هنوز فیله قادر به دریافت دستورات مرکز و برقراری ارتباط با آنها است. دنباله نشین فیله، نخستین سیستم فضایی ساخت دست بشر به شمار می آید که روی یک دنباله دار فرود آمده است اما فرود آن در نقطه ای نامناسب موجب شده تا ضمن شارژ نشدن باتری ها، عملکرد چندان مناسبی نیز بر این جرم گریزان فضایی نداشته باشد.