اکوسیستم ها در حوزه زیورآلات باید ترمیم شوند

به گزارش سیناپرس، جلسه هم اندیشی «نخستین رویداد تجاری زیورآلات» روز دوشنبه سی و یکم خرداد ماه سال جاری با حضور دکتر محمدحسین ایمانی خوشخو، رییس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی، دکتر علی حسنی، معاون پشتیبانی ،مهندس سوده صوفی مسوول اداره تجاری سازی این مجموعه و جمعی از صاحبان ایده حوزه زیروآلات در پارک ملی علوم و فناوی های نرم و صنایع فرهنگی برگزار شد. 

گفتنی است هدف از برگزاری این جلسه تولید محصولاتی در عرصه زیورآلات جهت صادرات به کشورهای دیگر است یکی از اصلی ترین دلایل برگزاری این رویداد، شناسایی روند ها و فعالیت هایی نظیر جریان سازی، تبلیغات، تجاری سازی و غیره است.

در ابتدا ایمانی با اشاره به اهمیت رونق کسب و کار در عرصه زیورآلات گفت: ما همواره در پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی بر این مقوله استوار بودیم که بتوانیم از لحاظ فرهنگی و اقتصادی که بسیار موضوع قابل توجهی در صنایع فرهنگی است، خودمان دستاوردهای جدیدی داشته باشیم. زیورآلات جزو آن دسته محصولاتی بوده است که می توان گفت؛ در هر کشوری پیشینه طولانی دارد و کمابیش در حوزه صادرات و تولید صاحب تاریخ است. اکنون ایجاد کسب و کار در زمینه زیورآلات می تواند پلی میان صنعت و علم در کشور ما باشد. 

وی افزود: ما خواهان آن هستیم که در یک فضای فناورانه ایده تبدیل به محصول شود. به اعتقاد من اکوسیستم ها در حوزه زیورآلات باید ترمیم شود و پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی باید محلی برای ایده پردازانی شود که شاید در فضای صنعت در انتهای صف قرار داشتند؛ در حقیقت این مجموعه می خواهد به ایده پردازان و نوگرایان میدان دهد و ما وظیفه خود می دانیم که از آن ها حمایت کنیم.

ایمانی، صنایع فرهنگی را حوزه ای بکر و دست نخورده دانست و گفت:  شاید اگر یک دهم سرمایه گذاری در عرصه های دیگر در حوزه فرهنگ می شد وضعیت اقتصاد ما بهتر از حالا بود؛ چون منابع ما در این عرصه داخلی است و نیاز به ورود منابع از فضای خارجی نداریم. همانگونه که اشاره شد پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی در تلاش است از این ایده ها حمایت کند و دریچه ای جدید را در این حوزه و در فضای اقتصادی باز کند تا به دستاوردهای مهمی برسیم. 

پرورش ایده ها بانگاه تجاری و اقتصادی

دکتر علی حسنی درادامه این جلسه خاطرنشان کرد: از گذشته تا کنون حوزه فرهنگ هیچ گاه مولد نبوده  و همیشه یک مصرف کننده صرف بوده است. از آنجایی که منابع محدود و نیازها نا محدود است، بنابراین هر َآنچه که هست جنگ برسر اقتصاد منابع است. از همین روی پارک های علم و فناوری هم تشکیل نشدند که کار غیر اقتصادی کنند در واقع بالاترین هدف تاسیس این پارک ها رسیدن به یک هدف اقتصادی بوده است. 

وی ادامه داد: اساس تشکیل پارک ها این بوده است که ایده ها و هنر ها را مولد کنند تا به عنوان یک منبع اقتصادی شناخته شود. ما در بحث های هنری و زیورآلات و در حوزه طراحی موفق عمل نکردیم و تقریبا هر آنچه هست، کپی کاری بوده که اتفاقا آن را هم به خوبی انجام ندادیم.

معاون پشتیبانی پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی افزود: مجموعه پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی در تلاش است با نگاه تجاری و اقتصادی ایده ها را پرورش دهد. در این مجموعه برنامه ما این است که حمایت اقتصادی تعیین شده ای را تنها برای یک بار از ایده ها داشته باشیم. افق بلند ما وارد شدن به بازار های جهانی و بین المللی است. برای برندسازی، هنرمندان هم باید کمی لاک انزوایی خود را بشکنند و همکاری لازم را برای پیوستن به این روند به عمل بیاورند.  

در ادامه این جلسه صاحبان برند ها به بررسی روندهای صورت گرفته برای پیشبرد بهتر این رویداد پرداختند آن ها بر اعتماد سازی برای هنرمندان، ارائه گواهینامه و تجاری سازی محصولات نیز تاکید داشتند؛ همچنین از دغدغه اصلی این افراد فروش و بازاریابی بود و  آزاد بودن موضوع در فراخوان این رویداد از دیگر موضوعاتی بود که از سوی افراد تاکید شد و به بحث گذاشته شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا