تلاش های بین المللی برای حفظ اکوسیستم قطبی

مناطق قطب شمال به دلیل شرایط ویژه و آسیب پذیر خود همواره در معرض تهدید به واسطه فعالیت های انسانی بوده است . گرمایش زمین ، اسیدی شدن آب دریاها و عوامل متعدد دیگری در آسیب دیدن اکوسیستم طبیعی و جانوری این منطاق تاثیر گذار است .

به تازگی پنج کشوری که قطب شمال در مرزهای آن ها قرار دارد اقدام به امضای تعهد نامه ای جهت جلوگیری از انجام هر گونه فعالیت غیر عادی و انجام صید تجاری در آب های قطبی کردند . این کشورها عبارتند از :  دانمارک ، نروژ ، روسیه ، کانادا و ایالات متحده آمریکا . گفتنی است پیش از این در ماه می سال جاری میلادی ، دولت روسیه اقدام به تصویب قانونی کرده بود که بر اساس آن هر گونه فعالیت ماهیگیری تجاری غیر عادی در آب های اقیانوس منجمد شمالی ممنوع اعلام شده بود .

بر اساس بیانیه منتشر شده در این رابطه اعلام شده است که با توجه به متعهد شدن کشورهای ذینفع در اقیانوس منجمد شمالی و امضای این تعهد نامه ، از این پس انجام فعالیت های مخرب و هر نوع ماهیگری و صید تجاری در این مناطق ، غیر محتمل خواهد بود .

به گزارش خبرگزاری رسمی روسیه ، در حکم دولتی منتشر شده در این رابطه نیز اعلام شده است : " با وجود این تعهد نامه و یاد آوری تعهدات کشورهای فوق جهت همکاری با یکدیگر در حفاظت و مدیریت منابع زنده دریائی در دریاهای آزاد قطبی ، کشورهای شرکت کننده اقدام به ارائه تجربیات و نظرات خود به یکدیگر کرده و از هر نوع اقدام کنترل نشده و ماهیگیری و صید غیر عادی در قطب شما پیشگیری خواهند کرد . این منطقه شامل دریاهای آزاد و به ویژه بخش های مرکزی اقیانوس منجمد شمالی خواهد بود . "

در خاتمه لازم به توضیح است که بر اساس مطالب درج شده در این اعلامیه ، ماهیگری و صید تجاری تنها در یک یا چند منطقه مشخص شده و با مدیریت شیلات و بر پایه برنامه های مشترک و مطالعه شده توسط پزوهشگران انجام خواهد شد . در این زمینه اولویت حفظ اکوسیستم قطب شمال در نظر قرار خواهد گرفت . "

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا