ساماندهی کنکور فردا درجلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی می‌شود

سعیدرضا عاملی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا به مهم ترین دستور جلسه فردا شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد و افزود: طرح ساماندهی سیستم سنجش و پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی روز سه شنبه در دستور کار این شورا قرار دارد.

نقشه جامع علمی کشور موضوع تغییرات در ابعاد مختلف آزمون سراسری را در چندین جلسه با سازمان سنجش آموزش کشور بررسی و نهایی کرد. کلیات و جزییات طرح ساماندهی سیستم سنجش و پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی باید در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیدگی شود که این موضوع فردا بعد از مدت ها انتظار انجام می شود.

در صورت تصویب این طرح در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی، بخشی از تغییرات در آزمون سراسری در سال ۱۴۰۱ و بخشی دیگر در سال ۱۴۰۲ اعمال می شود.

ابراهیم سوزنچی معاون خط مشی گذاری ستاد نقشه جامع علمی کشور پیش از این به ایرنا درباره تغییرات در طرح ساماندهی سیستم سنجش و پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی گفت: این طرح چند شاه کلید اصلی دارد و سه آسیب اصلی در آن مد نظر است که باید برطرف می شد. وی افزود: نخست آسیب روانی روی دانش آموزان، دوم آسیب منفی روی آموزش و پرورش و سوم آسیب های محیطی ناشی از تبلیغات موسسات برگزارکننده دوره های آمادگی کنکور است که برای همه اینها راهکار پیشنهاد شد.

معاون خط مشی گذاری ستاد نقشه جامع علمی کشور یادآور شد: برای کاهش بار روانی کنکور، پیشنهاد شده آزمون سراسری ۲ بار در سال برگزار شود که البته این موضوع نیازمند مصوبه جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

سوزنچی ادامه داد: همچنین در صورت موافقت اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، حذف دروس عمومی از کنکور ۱۴۰۲ رقم می خورد؛ با توجه به تغییرات پیشنهادی و در صورت تصویب، دروس عمومی از کنکور حذف می شود و تمرکز کنکور فقط روی دروس اختصاصی خواهد بود؛ بنابراین سوالاتی با یادگیری عمیق تر طراحی می شود و عمق یادگیری داوطلبان را می سنجند.

تغییر دیگر در کنکور سراسری مربوط به ضریب کنکور است، سوزنچی در این باره به ایرنا گفته بود: در مدت ۲ سال ضریب کنکور ۴۰ درصد و ضریب امتحانات نهایی پایه ۱۱ و ۱۲ به ۶۰ درصد می رسد؛ همچنین آموزش و پرورش باید دروس عمومی را که از کنکور حذف می شود به صورت کیفی و تشریحی در پایه ۱۱ و ۱۲ قرار دهد؛ بنابراین دروس عمومی در این ۲ پایه تستی نخواهد بود.

تغییرات کنکور ۱۴۰۱

در صورت تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، برای کنکور ۱۴۰۱ معدل فقط پایه دوازدهم به صورت ۴۰ درصد مثبت لحاظ می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا