کلاه ۵۰ هزار دلاری با قابلیت ذهن‌خوانی

به گزارش بلومبرگ، فناوری مورد استفاده در این دستگاه چند سالی است که به وجود آمده، اما تاکنون به این شکل در یک محصول مصرفی ارائه نشده بود. «کرنل» امیدوار است با کاهش اندازه قطعاتی که در این فناوری به کار می‌رود، آن را در اختیار افراد بیشتری قرار دهد.

طراحی دستگاه تحلیل نورون‌ها به شکل کلاه حتی می‌تواند به محققان کمک کند تا آسان‌تر روی بیماران خود آزمایش انجام دهند. شرکت کرنل با رابط مغزی Flow قادر به ثبت آنی اطلاعات مغزی است و با لیزرهای مخصوص می‌تواند الگوهای مغزی را به‌طور دقیق تشخیص دهد. تنها کاری که کاربر باید انجام دهد این است که دستگاه را با کابل USB-C به کامپیوتر وصل کند.

دیگر کلاه این شرکت که Flux نام دارد، می‌تواند سرعت نورون‌ها را در لحظه اندازه‌گیری کند و به فعالیت‌های پیچیده مغزی که پشت عملکردهایی مثل برانگیختی، احساس، توجه، حافظه و یادگیری وجود دارد، دسترسی پیدا کند. در حال حاضر مشخص نیست که کدام کلاه این شرکت با قیمت ۵۰ هزار دلار راهی بازار می‌شود و قیمت محصول دوم چقدر خواهد بود.

پژوهشگران با استفاده از اطلاعات به دست آمده از کلاه‌هایی مثل کلاه‌های شرکت کرنل می‌توانند فرآیند فرسودگی مغز، اختلال‌های ذهنی، سکته‌ها و حتی وضعیت مغز در زمان مصرف مواد مخدر را مشاهده کنند. «برایان جانسون»، مدیرعامل کرنل می‌گوید: «برای پیشرفت در تمام عرصه‌هایی که به عنوان جامعه به آن‌ها نیاز داریم، باید بتوانیم به مغز دسترسی پیدا کنیم.»

کلاه Flow با ارسال لیزر به جمجمه فعالیت‌های مغزی شما را ثبت می‌کند. در این روش برخلاف سازوکار مدنظر شرکت نورالینک نیازی به کاشت تراشه درون مغز نیست. با این حال، استفاده از کلاه موجب می‌شود اطلاعات به دست آمده آن‌قدر دقیق نباشد و حتی ممکن است با سیگنال‌های الکتریکی پیرامون خود دچار اختلال شود.

کلاه Flow می‌تواند تغییر سطح اکسیژن خون را اندازه‌گیری کند. از آن سو، Flux قادر به انجام فرآیندی موسوم به «مگنتوانسفالوگرافی» است که در واقع تکنیکی برای نقشه‌برداری از مغز با کمک میدان‌های مغناطیسی مغز به حساب می‌آید.

آقای جانسون در نهایت می‌خواهد دستگاهی مثل Flow به قیمت یک تلفن هوشمند برسد تا همه کاربران بتوانند با تهیه آن از سلامت مغز خود مطلع شوند.

منبع:دیجیاتو

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا