فردا آغاز انقلاب تابستانی ۱۴۰۰

 انقلاب تابستانی "طولانی ترین" روز در نیمکره شمالی و کوتاه‌ترین روز سال در نیمکره جنوبی است.
در این روز خورشید عمود بر مدار راس السرطان (مدار ۲۳.۲۷ درجه) می‌تابد و خورشید ظهر در آسمان بالاترین حد است (یا اگر در نیمکره جنوبی زندگی کنید) خورشید پایین‌ترین ارتفاع را دارد.
در این روز، خورشید از سمت چپ افق طلوع و در سمت راست آن غروب می‌کند و ممکن است متوجه شوید که اشعه خورشید در مکان‌های غیرمعمول خانه شما نفوذ می‌کند.
انقلاب از واژه‌های لاتین "sol" به معنی خورشید و "stitium" به معنای ایستاده می‌آید، زیرا در روز انقلاب تابستانی مسیر خورشید به سمت شمال متوقف می‌شود و مسیر خورشید به نظر می‌رسد "ایستاده است".
ممکن است روز انقلاب تابستانی طولانی‌ترین سال باشد، اما بدین معنی نیست که خورشید در زودترین ساعت طلوع و در دیرترین ساعت غروب می‌کند.
در زمان انقلاب، هر نقطه در شمال دایره قطب شمال بیست و چهار ساعت از تابش مداوم نور خورشید استفاده می‌کند. در Deadhorse، آلاسکا، خورشید از اواخر اردیبهشت طلوع می‌کند و تا اوایل مرداد غروب نمی‌کند؛ بنابراین یک سنت در آلاسکا وجود دارد، جایی که انقلاب تابستانی با یک بازی بیس بال که از ساعت ۱۰:۰۰ شروع می‌شود و تا صبح روز بعد ادامه می‌یابد – بدون نیاز به نور مصنوعی – جشن گرفته می‌شود و به عنوان "خورشید نیمه شب" شناخته می‌شود.
اگرچه در انقلاب تابستانی نیمکره شمالی زمین از جمله ایران برای بیشترین مدت سال نور خورشید را دریافت می‌کند، اما بدین معنی نیست که گرمترین روز سال است. گرمترین روز سال تحت تاثیر جابجایی توده‌های هوا و تاخیر در گرم شدن دریا نسبت به خشکی و عوامل جوی دیگر متغیر است.
از آنجا که خورشید در این روز در بالاترین موقعیت خود در آسمان قرار دارد، متوجه خواهید شد که سایه شما در ظهر کوتاه‌ترین سایه را دارد.
در تقویم ایرانیان نخستین روز تیر، نخستین روز تابستان است، ولی واقعیت این است که شروع تابستان در سال‌های مختلف از بامداد ۳۱ خرداد تا بامداد ۱ تیر متغیر است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا