توقف جریان نیمی از رودخانه‌های جهان حداقل یک روز در سال

مطالعه جدیدی نشان می‌دهد بسیاری از رودخانه‌های جهان حداقل یک روز در سال خشک می‌شوند و اگر مشکلات مرتبط با تغییرات اقلیمی و مدیریت آب حل نشود، انتظار می‌رود رودخانه‌های بیشتری خشک شوند.

معمولا جریان بسیاری از رودخانه‌ها و جریان‌های آب با اختلالات طبیعی رو‌به‌رو می‌شود؛ مثلا جریان‌های هیمالیایی که در زمستان منجمد و رودخانه‌های صحرای آفریقا که در فاصله فصول بارانی مدتی طولانی خشک می‌شوند. رودخانه‌های دیگر گاهی اوقات زمانی خشک می‌شوند که آب فراوانی برای آبیاری محصولات کشاورزی یا دیگر مصارف انسانی از آن‌ها گرفته می‌شود.

ماتیس لوئیک مسجر از دانشگاه مک‌گیل کانادا و همکارانش برای پی‌بردن به این موضوع که چه تعدادی از رودخانه‌ها جریان متناوب دارند، داده‌های مربوط به ۵،۶۰۰ ایستگاه اندازه‌گیری جریان رودخانه‌ها را از سراسر جهان تجزیه‌و‌تحلیل کردند.

در مرحله‌ بعدی، پژوهشگران از یادگیری ماشین برای پیش‌بینی احتمال جریان‌های متناوب در بقیه شبکه جهانی رودخانه‌ها براساس اقلیم، خاک، زمین‌شناسی و دیگر عوامل محیطی هر ایستگاه استفاده کردند. به این شیوه، آن‌ها تخمین زدند جریان آب در ۶۰ درصد از ۶۴ میلیون کیلومتر رودخانه و جریان‌های آب بررسی‌شده، برای حداقل یک روز در سال متوقف می‌شود. تون اسنلدر، نویسنده مقاله از شرکت مشاوره مدیریت آب LWP در نیوزیلند، می‌گوید در آینده همان‌طورکه تغییرات اقلیمی در برخی مناطق موجب خشکسالی‌های شدیدتر و مکررتر می‌شود، رودخانه‌های بیشتری ممکن است خشک شوند.

مشکل قطع جریان رودخانه‌ها می‌تواند با بروز اختلاف بر سر نحوه اختصاص آب رودخانه تشدید شود و درباره نحوه استفاده از منابع آب در هر کشور ارزش‌های متناقضی وجود دارد. در همین حین، گرمایش جهانی ممکن است باعث شود برخی از رودخانه‌ها که معمولا جریان متناوبی دارند، جریانشان پیوسته باشد. برای مثال، رودخانه‌هایی که در اقلیم‌های سرد قرار داشته‌اند، ممکن است کمتر یخ بزنند. تغییر در سیستم‌های رودخانه‌ای می‌تواند بر تنوع زیستی اثر بگذارد و این تعامل ممکن است به‌نفع برخی گونه‌ها پیش برود و برخی دیگر را به‌سمت انقراض محلی پیش ببرد.

خشک‌شدن رودخانه‌های بیشتر می‌تواند دسترسی به آب آشامیدنی و آب موردنیاز برای کشاورزی و سایر کابردهای مهم را برای برخی جوامع سخت‌تر کند. پژوهشگران امیدوار هستند مطالعه جدید آن‌ها کمک کند تا تغییرات جریان‌های رودخانه در آینده بهتر نظارت شود و قوانین مرتبط با استفاده از رودخانه‌ها بهبود پیدا کند. برای مثال، از بهره‌برداری بیش‌ازحد آب رودخانه‌های دارای جریان متناوب ممانعت شود.

منبع:زومیت

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا