فناوری تولید آلیاژهای پیشرفته بومی شد

جلال دانش، مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان گفت: نقشی که آلیاژهای مقاوم به حرارت و خوردگی در تولید انرژی توسط صنایع نیروگاهی کاربرد دارد، حیاتی و راهبردی است، زیرا دانش فنی قطعه‌هایی که در این دما کار می کنند پیشرفته است و تنها تعداد اندکی از کشورها می توانند چنین آلیاژهایی را در ابعاد انبوه، به تولید برسانند.

دانش گفت: اگر این قطعات در سال‌های اخیر بومی سازی نشده بود قطعا یکی از چالش های جدی کشور در این حوزه و تامین برق به شمار می رفت ولی خوشبختانه با حمایت از شرکت های دانش بنیان و ورود فناوران، این گلوگاه برطرف شده است و در این مسیر توانسته ایم بر چالش تحریم فائق شویم.

ساخت قطعه‌های پرمصرف با مقاومت بالا

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان، ساخت آلیاژهای پایه نیکل،پایه کبالت و آلیاژهای خاص آهن را توانمندی این شرکت دانش‌بنیان دانست و گفت: در توربین‌های گازی حرارت گاز از ۹۸۰ تا ۱۲۰۰ درجه سانتی گراد متغیر است، بنابراین عمر مفید قطعات مورد استفاده در توربین‌های گازی بعد از مدتی تمام می‌شود و باید جایگزین شوند؛ موفق شدیم حدود ۲۵۰ ردیف از قطعات توربین‌های گازی را ایران‌ساخت کنیم.

این فعال فناور ادامه داد: فنرهای مقام به خوردگی یا فنرهایی که در شرایط خاص به طور مثال در تماس با نفت و گاز ترش کار می‌کنند از دیگر تولیدات این شرکت دانش‌بنیان است.

وی، تامین زنجیره ارزش صنعت نیروگاهی را رسالت فعالان فناور شرکت دانش‌بنیان دانست و گفت: خوشبختانه توانسته‌ایم بخشی از نیاز کشور در تکامل بخش قطعات مکانیکی صنعت نیروگاهی را تامین کنیم. این زنجیره، با تلاش شرکت های دانش‌بنیان و فناور داخلی تامین شده و ظرفیت خوبی برای صادرات ایجاد کرده است.

به گفته این فعال فناور، بازاریابی و برندینگ چالش‌های مهمی هستند که در صورت برطرف شدن، می‌تواند محصولات دانش‌بنیان ایران‌ساخت را به بازارهای منطقه‌ای و جهانی سرازیر کند.

منبع:مهر

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا