باکتری های روده بعد از تولد وارد بدن انسان می شوند

به گزارش سیناپرس، هر کدام از ما در سیستم گوارش خود دارای میلیاردها باکتری مفید هستیم که به ما در هضم غذا کمک می کنند. یافته های پژوهشگران نشان می دهد این باکتری ها علاوه بر کمک به سیستم گوارش بر بخش های مختلفی مانند سیستم اعصاب و مغز انسان نیز تاثیر داشته و  تحقیقات جدیدی که پژوهشگران کالج پزشکی جورجیا در دانشگاه آگوستا (Augusta) انجام داده‌اند، نشان می‌ دهند که اختلال در مصرف پروبیوتیک ها در برخی افراد باعث ایجاد اتصال بین علائم مرتبط با اختلال مغزی، دشواری تمرکز، ضعف حافظه کوتاه‌ مدت و رشد بالای باکتری در روده کوچک می‌شود.
حال ممکن است این سوال مطرح شود که این باکتری ها چگونه وارد بدن ما شده و آیا ما به طور مادرزادی دارای این سیستم کمکی در بدنمان هستیم یا خیر؟ در حقیقت در مورد منشا این باکتری ها بحث های زیادی در مجامع علمی وجود داشته و نتایج دو مطالعه در مقیاس بزرگ در سال ۲۰۱۹ پاسخهایی را در این رابطه ارائه داده است.

در یکی از این مطالعات، محققان بیش از ۵۰۰ زن را  اندکی پس از زایمان مورد بررسی قرار داده و  دریافتند جفت های این افراد که همراه با نوزاد به دنیا آمده اند فاقد باکتری هستند. مطالعه دیگری نیز گزارش داد که نوزادان زایمان شده توسط سزارین فاقد گونه های خاصی از باکتریهای مفید هستند که به نظر می رسد در حین تولد به واسطه زایمان طبیعی از مادر به نوزاد منتقل می شوند. روی هم رفته ، تحقیقات نشان می دهد که ما میکروبیوم خود را در طول تولد و اندکی پس از آن بدست می آوریم.
به گزارش سیناپرس، از سوی دیگر جالب است بدانیم که پژوهشگران در مطالعات خود دریافتند باکتری های روده در ابتدا از طریق حیواناتی مانند گوریل به انسان های جمع آوری کننده غذا منتقل شده و سپس به جوامع کشاورز و انسان های مدرن وارد شده اند. در این میان برخی عوامل غذائی و داروئی در تغییر ساختار این میکروب ها موثر هستند.
مطالعات جدید  در حوزه کشاورزی و صنایع وابسته به آن حکایت از نزدیکی گروه های سنتی کشاورزی و جامعه شکارچی – گرد آورنده  با زندگی مدرن صنعتی دارد. گروه های شکارچی گرد آورنده به گروه هایی اطلاق میشود که اصلی ترین روش معیشتی آن ها تغذیه از گیاهان خوراکی و حیوانات در حیات وحش است و  تفاوت اصلی آن ها با گروه های کشاورز در این است که گروه های کشاورز سعی در اهلی کردن حیوانات و استفاده از آنان دارند .
امروزه اما پژوهشگران عامل اصلی تغییر شکل در میکروب های روده انسان  را ، مصرف انواع  قندها و داروها می دانند که در این میان آنتی بیوتیک ها نقش مهمی ایفا می کنند.
به گزارش سیناپرس، پژوهشگران در این رابطه هشدار داده‌اند که برای مصرف پروبیوتیک ها باید احتیاط لازم را در نظر گرفت زیرا ممکن است در صورت استفاده بی مورد از آن ها، سلامت فرد به خطر افتد. درواقع پروبیوتیک ها را باید به‌عنوان دارو مصرف کرد نه به‌عنوان یک مکمل غذایی.