آیا اوتیسم ارتباطی با جنسیت دارد ؟

به گزارش سیناپرس اصفهان به نقل از مدیکال اکسپرس، محقق دانشگاه جیمز کوک، دکتر لیزا وان ایک، این تحقیق را با همکاری دانشیار برندان زیتش از دانشگاه کوئینزلند استرالیا انجام داد.براساس گفته دکتر ون ایک؛ اختلال طیفی اوتسیم (ASD) در مردان نسبت به زنان، چهار برابر بیشتر است که این امر با رفتار معمول مردان ارتباط دارد.

وی افزود: مردان به طور متوسط، در همکاری های مختلف، پایین تر از زنان هستند. در حالی که افراد بزرگسالی که مبتلا به ASD هستند، صرف نظر از جنسیتی که دارند، پایین ترین نمره را به خود اختصاص می دهند. از طرف دیگر، مردان در وظایفی که نیاز به جزئی نگری دارد، به طور متوسط بیشتر از زنان نمره می گیرند در حالی که افرادی که به ASD مبتلا هستند، بالاترین امتیاز را کسب می کنند.

در ادامه دکتر وین ایک اظهار کرد: در نواحی مغز زنان و مردان، از لحاظ اندازه و شکل، تفاوت هایی وجود دارد. پس سؤالی که مطرح می شود، این است که آیا بروز ASD، با ذهن و رفتار معمول مردان ارتباطی دارد؟ این سؤال به نظریه مشهوری به نام  مغز افراطی مردان معروف است. اما این نظریه، تحت نظر آزمایش های دقیق و مستقیم نبوده است.

طبق گفته دکتر وین ایک؛ ما اندازه گیری داده های مربوط به تفاوت های فردی را براساس تفاوت های جنسیت در شکل مغز درون قشایی یا مغز مردانه، به صورت یک بعد در زن و مرد به دست آوردیم. مطابق با نظریه مغز افراطی مردان، در گروه ASD نسبت به گروه شاهد، میانگین نمرات مردانگی مغز بالاتر بوده است.

همچنین نمرات مردانگی مغز، نشان دهنده این است که مغز این افراد با علائم اوتیسم ارتباط دارد، اما وقتی که محققان، تفاوت هایی را در اندازه مغز محاسبه کردند، تفاوت در نمرات مردانگی مغز بین گروه ASD و گروه کنترل از بین رفت و هیچ ارتباط خاصی بین مردانگی مغز با علائم بیماری اوتسیم باقی نماند.

براساس گفته دکتر وین ایک؛ مطالعات گسترده در طولانی مدت، برای کشف تغییرات مغزی و رفتاری مربوط به ASD لازم است و این موضوع باید بررسی شود که آیا این تغییرات با تفاوت های جنسی، به خصوص در مراحل اولیه رشد ارتباطی دارد یا هیچ گونه ارتباط خاصی ندارد.

مترجم : مینا رضایی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا