ارتباط عجیب طاسی با کبد چرب!

به گزارش سیناپرس، کبد چرب غیر الکلی شایع‌ترین اختلال مزمن کبدی است که یک‌چهارم مردم جهان به آن مبتلا هستند. کبد چرب یک بیماری متابولیک است که مهم‌ترین عوامل خطر مرتبط با آن مقاومت به انسولین در زمینه چاقی و دیابت است.

سایر علل کبد چرب شامل هایپرلیپیدمی یا چربی خون بالا، داروها، حاملگی، تغذیه خارج روده ای کامل و هپاتیت شدید هستند. اخیراً کبد چرب به‌عنوان بخشی از سندروم متابولیک اهمیت زیادی پیدا کرده است و تلاش‌های بسیاری در سرتاسر جهان برای تشخیص به موقع و درمان مناسب آن انجام می‌شود.

بنا بر توضیح متخصصان، این بیماری با برخی موارد نظیر نوع الگوی ریزش مو نیز می‌تواند ارتباطاتی داشته باشد. ریزش مو با الگوی مردانه که از آن با طاسی یا به تعبیر پزشکان «آلوپسی آندروژنتیک» یاد می‌شود، شایع‌ترین نوع ریزش مو با توارث چندژنی است که تقریباً نیمی از مردان تا سن 50 سالگی و بیش از 70 آن‌ها در سنین بالاتر آن را تجربه می‌کنند. در طاسی، محل ریزش مو، سن شروع و شدت آن در افراد مختلف متفاوت است و تصور می‌شود که فولیکول‌های موی مستعد، مورد هدف هورمون‌های آندروژنی قرار می‌گیرند و به‌تدریج در نقاط درگیر، موهای ضخیم با موهای نازک جایگزین می‌شوند.

برای بررسی رابطه این نوع ریزش مو با بروز بیماری کبد چرب، گروهی از پژوهشگران کشور از دانشگاه علوم پزشکی گیلان، تحقیقی را انجام داده‌اند که در آن، که در آن بروز بیماری فوق در مردان طاس و غیرطاس مورد مقایسه واقع شده است.

در این مطالعه مقطعی، ۱۴۰ مرد ۲۵ تا ۵۵ ساله با و بدون ریزش موی آندروژنتیک یا طاسی که به دلایل ترمیم زیبایی به درمانگاه پوست مراجعه داشتند، وارد مطالعه شدند. به گزارش سیناپرس، سن، شاخص توده بدنی، اندازه دور شکم، سابقه مصرف سیگار، وسعت ریزش مو و نتایج بررسی سونوگرافی کبد در دو گروه ارزیابی و مورد مقایسه قرار گرفت.

بر اساس یافته‌های این مطالعه پژوهشی، بیماری کبد چرب فراوانی قابل‌توجهی در مردان طاس یا اصطلاحاً مبتلابه ریزش موی آندروژنتیک دارد.

به گفته رعنا رفیعی، پژوهشگر مرکز تحقیقات پوست دانشگاه علوم پزشکی گیلان و همکارانش، «حدود 77 درصد از مردان دچار طاسی، دارای کبد چرب بودند. بر این اساس کبد چرب درجه یک و سه در بیماران طاس نسبت به گروه بدون طاسی به‌صورت قابل توجهی بیشتر بود. در این میان، وسعت ریزش مو در افراد چاق به‌طور قابل‌توجهی بیشتر بود».

آن‌ها می گویند: «نتایج مطالعات پیش از این نیز نشان داده بود که طاسی یا آلوپسی آندروژنتیک با بیماری‌های قلبی عروقی، فشارخون بالا، سرطان پروستات، چاقی و مقاومت به انسولین و مصرف سیگار ارتباط مشخصی دارد».

به گزارش سیناپرس، این یافته‌های علمی پژوهشی جالب که می‌توانند در پیش آگهی بروز بیماری کبد چرب در مردان بر اساس الگوی ریزش موی آن‌ها مفید باشند، در فصل‌نامه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی بابل به چاپ رسیده‌اند.

گزارش: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا