اختلال در فعالیت تخمدان‌ها با کم کاری تیروئید

به گزارش سیناپرس، تولید مثل یک روند حیاتی برای ادامه زندگی است که نیاز به سازمان بندی صحیح غدد درون ریز بدن دارد. در واقع در تمام مراحل فرایند تولید مثل یعنی از بلوغ فولیکول‌های تخمدانی تا لانه گزینی جنین، عملکرد صحیح غدد درون ریز مناسب از جمله سطح طبیعی هورمون‌های تیروئیدی بسیار مهم است.

اختلال در سطح این هورمون‌ها می‌تواند سبب ناباروری شود. برای مثال محققان به ارتباط کم کاری تیروئید با طیف وسیعی از ناهنجاری‌های تولیدمثلی از تکامل غیرطبیعی دستگاه تولیدمثل تا اختلال در قاعدگی و ناباروری اشاره کرده‌اند.

به اعتقاد آن‌ها، از جمله علل شایع ایجادکننده کم کاری تیروئید یا اصطلاحاً «هیپوتیروئیدی» می‌توان به کمبود ید، بیماری‌های خودایمنی، بیماری‌های ناشی از اقدامات درمانی پرکاری تیروئید، اختلال عملکرد غده هیپوتالاموس، پرتودرمانی و جراحی و مشکلات غده هیپوفیز پس از زایمان اشاره کرد. به گزارش سیناپرس، شیوع این بیماری چهار مورد در هر 1000 زن و یک مورد در هر 1000 مرد است و این اختلال در برخی جمعیت‌های خاص از قبیل ژاپنی‌ها شیوع بیشتری دارد که احتمالاً علت آن وجود عوامل خاص ژنتیکی و رژیم غذایی است.

با توجه به اهمیتی که این موضوع دارد، یک تیم پژوهشی 5 نفره از دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه مطالعه ای را در خصوص آن انجام داده‌اند که در آن، تاثیرات ناشی از کم‌کاری تیروئید بر ریخت شناسی تخمدان و رحم در زنانی که در سنین باروری قرار دارند، بررسی شده‌اند.

در این مطالعه که در درمانگاه بیمارستان امام رضا (ع) کرمانشاه انجام شده است، ۱۶۱ زن مبتلا به هیپوتیروئیدی مشارکت داشته‌اند. از این بیماران در روز چهاردهم سیکل ماهیانه از رحم و تخمدان سونوگرافی گرفته شد و اطلاعات به‌دست آمده در فرم مخصوص جمع‌آوری داده‌ها وارد شده و تجزیه و تحلیل گردید.

نتایج این بررسی‌ها نشان داد که هیپوتیروئیدی یا همان کم کاری تیروئید، با افزایش حجم تخمدان‌ها، تعداد فولیکول‌ها و کاهش سایز فولیکول‌ها همراه بوده و سبب تغییر ریخت تخمدان‌ها، مشابه اختلال تخمدان پلی‌کیستیک می‌شود و لذا می‌تواند علتی برای نامنظمی قاعدگی در سنین باروری زنان باشد.

در این خصوص، نازنین فرشچیان، دانشیار و محقق گروه رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و همکارانش اظهار داشته‌اند: «در زنان دچار کم کاری تیروئید، مواردی چون بی‌نظمی قاعدگی، کاهش تعداد بارداری یا عدم وقوع آن، افزایش ضخامت بافت دیواره داخلی رحم، افزایش حجم و تعداد فولیکول‌های تخمدان‌ها و کاهش سایز این فولیکول‌ها مشاهده شد».

آن‌ها معتقدند: «کمبود هورمون‌های تیروئیدی با عدم کفایت جسم زرد و کاهش ترشح پروژسترون در قسمتی از چرخه قاعدگی، سبب بی نظمی آن، اختلال در فعالیت تخمدان‌ها، تخمک گذاری و نازایی می‌شوند».

با توجه به این نتایج، محققان فوق پیشنهاد داده‌اند که در مطالعات آتی، اثرات داروهای مصرفی برای درمان هیپوتیروئیدی بر ریخت شناسی تخمدان‌ها بررسی گردد تا این تغییرات از لحاظ برگشت پذیری ارزیابی شوند.

به گزارش سیناپرس، این یافته‌ها را مجله علمی پژوهشی «زنان، مامایی نازایی ایران» متعلق به معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و انجمن متخصصین زنان، مامایی نازائی ایران منتشر کرده است.

گزارش: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا