مقابله با کرونا به کمک نرم کننده مو!

به گزارش سیناپرس، دانشمندان آمریکایی با استفاده مجدد از موادی که در نرم کننده مو استفاده می‌شود، پوشش شفاف و ارزان قیمتی را طراحی و تولید کرده‌اند که می‌تواند سطوحی مانند پنجره‌ها و سقف‌ها را به صفحات چسبنده ای تبدیل کند که قطرات آئروسل موجود در هوا را به دام بیاندازند. این استراتژی جدید می‌تواند به جلوگیری از انتشار ویروس‌هایی نظیر ویروس کرونا کمک کند.

محققان دانشگاه نورث وسترن آمریکا که رهبری این پژوهش را بر عهده داشته‌اند، در این رابطه می گویند: «ما با یک همه گیری روبرو هستیم و باید به طور پیشگیرانه از تمام ظرفیت حفاظتی و لایه‌های مختلف مکانیسم‌های دفاعی استفاده کنیم و در این راه، موانع فیزیکی بسیار مهم هستند. به گزارش سیناپرس، چراکه ویروس کووید 19 و موارد مشابه، قبل از رسیدن به افراد و آلوده سازی آن‌ها، ابتدا باید از فضاها و موانع فیزیکی عبور کنند».

راه اصلی انتشار بیماری‌های تنفسی مانند کووید 19 از طریق مایعات تنفسی است که هنگام صحبت، عطسه یا تنفس فرد آلوده منتشر می‌شوند.

این مایعات حاوی ویروس، شامل قطرات ریز و درشت معلق در هوا هستند که کنترل و حذف آن‌ها از هوا بسیار دشوار است. این قطرات آئروسل معمولاً پس از برخورد با یک سطح، می‌توانند به راحتی پرش کرده و دوباره به هوا منتقل شوند.

محققان مجری این پژوهش، در تلاش برای رسیدن به یک مانع فیزیکی مناسب در مقابل چنین ریزقطراتی، به ایده تبدیل PAAm-DDA، یعنی همان پلیمری که در محصولات مو و مواد آرایشی برای حبس رطوبت استفاده می‌شود، به یک پوشش سطحی جذب کننده آئروسل‌ها رسیدند.

این پوشش، آب دوست است و می‌تواند قطرات حاوی پاتوژن را گرفته و از برخورد آن‌ها با سطوح جلوگیری کند.

تیم پژوهشی فوق برای آن که این محصول در انواع مختلف سطوح قابل استفاده باشد، از یک ماده آرایشی رایج دیگر به نام APG استفاده کرده و آن را به پوشش طراحی شده خود افزودند و سپس آن را بر روی موادی از جمله بتن، چوب، فلز، شیشه و منسوجات که سطوح معمولی موجود در فضاهای داخلی هستند، آزمایش کرده و نتایج مطلوبی گرفتند.

به گزارش سیناپرس،  آن‌ها معتقدند که می‌توان با افزودن مواد بیشتر مانند یون مس، عملکردهای اضافی نظیر ضد عفونی کنندگی یا ذرات رنگدانه را برای رنگ آمیزی چنین پوشش هایی ایجاد نمود.

محققان فوق یافته‌های جالب خود را در نشریه معتبر Chem منتشر کرده‌اند.