گیاهان دارویی موثر در بهبود زخم های ناشی از بریدگی

 پوست، بزرگ‌ترین و سنگین‌ترین عضو موجود در بدن انسان است که علاوه بر نقش‌های مهمی که در محافظت، دفع مواد زاید و کمک به سنتز ویتامین D دارد، ارگان مهم حسی است که می‌تواند یک نقش اساسی در حفظ هموستاز بدن ایفا نماید. از بین‌رفتن تمامیت پوست می‌تواند ضایعات و بیماری‌هایی را برای فرد ایجاد نماید که منجر به ناتوانی‌های جسمی و حتی مرگ او گردد.

دکتر رضا غفارزادگان، رئیس و عضو هیات علمی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه در ده‌های اخیر، استفاده از طبّ گیاهی به‌عنوان یک روش کارآمد و استراتژیک، در دستور کار اکثر کشورهای دنیا از جمله ایران قرار گرفته است عنوان کرد در پزشکی سنتی ایران، شیوه‌های بسیار گوناگونی در استفاده از گیاهان برای درمان بیماری‌ها مشاهده می‌شود که با توجه به وسعت جغرافیایی و گوناگونی بسیار زیاد پوشش گیاهی کشور ما، این همسویی دارای توجیه کاملا منطقی می‌باشد.

وی تاکید کرد: عصاره گیاه خارمریم، توانایی بهبود زخم را داراست. اثرات ضد التهابی و کاهنده استرس اکسیداتیو سیلیمارین در سلولهای پوستی ایجادشده توسط اشعه فرابنفش در تحقیقی توسط پژوهشگران به اثبات رسیده است. همچنین گیاه کلپوره از طریق کاهش التهاب، جمع کردن رادیکالهای آزاد و مواد اکسیدانی و همچنین جلوگیری از ایجاد عفونت و رشد میکروارگانیسم ها، روند ترمیم زخم را بهبود میبخشد.

دکتر غفارزادگان افزود: گیاه دیگری که در بهبود زخمهای ناشی از بریدگی تاثیر دارد حنا می باشد. وجود لاوسون در گیاه حنا خاصیت ضد التهابی دارد و همچنین این گیاه دارای ترکیبات گلیکوزیدی است که مهارکننده فعالیت ماکروفاژها و در نتیجه مهار تولید واسطه های شیمیایی التهابی هستند. بیشترین تأثیر این گیاه، بر روی فازهای التهاب، تکثیر و بازسازی در مسیر ترمیم زخم می باشد.

رئیس پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خاطر نشان کرد: فلاونوئیدهای موجود در گیاه گل ماهور به ویژه در روند ترمیم زخمها، به عنوان عامل مؤثّری در از بین بردن رادیکالهای آزاد به واسطه مهار سنتز نیتریک اکسید محسوب میشوند. همچنین گیاه جغجغه که فعالیت انقباض دهندگی و ضد میکروبی این گیاه در طی مراحل التیام زخم موثر است.

دکتر غفارزادگان افزود: گیاه گَزَنه دارای ترکیبات مختلف از جمله مقادیر زیادی هیستامین می باشد و گزارش هایی دالّ بر تأثیر هیستامین بر روند التیام زخم موجود می باشد. همچنین گیاه یونجه پاکلاغی دارای فعالیت آنتی اسپاسمودیک بوده و احتمال می رود که این خاصیت، کمک به سزایی به التیام زخم نموده و منجر به کوتاه شدن زمان التیام زخم می گردد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا