پرتاب فضاپیمای رباتیک مدارگرد شناسایی ماه

  • پرتاب فضاپیمای رباتیک مدارگرد شناسایی ماه

مدارگرد شناسایی ماه که به اختصار LRO نامیده می‌شود، فضاپیمای رباتیک ناسا است که در مدار قطب‌آهنگ در حال گردش در مدار ماه است. مأموریت این مدارگرد تسهیل مأموریت‌های انسانی و رباتیک آینده روی ماه توسط ناسا است.

هدف نهایی آن تهیه نقشه تفصیلی به منظور تعیین موقعیت‌های فرود ایمن و منابع بالقوه در سطح ماه، تشریح محیط تابشی و نشان‌دادن تکنولوژی‌های جدید است. مدارگرد شناسایی ماه نقشه‌ای سه‌بعدی از ماه تهیه خواهد کرد و نخستین باز از تجهیزات به‌جامانده از فضاپیمای آپولو بر روی سطح ماه تصویربرداری کرده است. نخستین تصاویر این مدارگرد در سال ۲۰۰۹ منتشر شد که نشان‌دهنده منطقه‌ای در ارتفاعات سطح ماه در جنوب دریای ابرها بود.

  • مأموریت STS-7

هفتمین ماموریت شاتل‌های فضایی و دومین ماموریت شاتل فضایی چلنجر بود. این ماموریت در صبح روز ۱۸ ژوئن ۱۹۸۳ آغاز شد و پس از ۶ روز و ۹۷ بار گردش به دور زمین در ۲۴ ژوئن همان سال پایان یافت. در این ماموریت برای اولین بار فضانوردی زن به همراه شاتل به فضا رفت. اس‌تی‌اس-۷ طولانی‌ترین ماموریت در زمان خود بود.

  • تولد چارلز لوئیز آلفونس لاورن

چارلز لوئیز آلفونس لاورن متولد 18 ژوئن 1845 بود. این زیست شناس فرانسوی به دلیل تحقیقات پروتوزوآ (تک یاخته های) انگلی، موفق به دریافت جایزه نوبل فیزیولوژی- پزشکی 1907 شد. وی در  18 مه 1922 درگذشت.

  •  تولد جروم کارل

جروم کارل متولد 18 ژوئن 1918بود. شیمیدان آمریکایی برای آنالیز مستقیم ساختارهای بلوری با استفاده از تکنیک های پراکندگی اشعه ایکس، برنده جایزه نوبل شیمی 1985 شد. وی در  6 ژوئن 2013 درگذشت.

  • تولد دادلی رابرت هرشباخ

دادلی رابرت هرشباخ متولد 18 ژوئن 1932 است. این شیمیدان آمریکایی برای تحقیقات در حوزه دینامیک فرآیندهای ابتدایی شیمیایی، جایزه نوبل شیمی 1986 را دریافت کرد.

  • تولد یورگن هابرماس

یورگن هابرماس  متولد ۱۸ ژوئن ۱۹۲۹ در دوسلدورف آلمان است. وی از فیلسوفان و نظریه‌پردازان اجتماعی معاصر و وارث مکتب فرانکفورت است که در چارچوب سنت نظریه انتقادی و پراگماتیسم آمریکایی کار می‌کند. او در اردیبهشت‌ماه ۱۳۸۱ سفری به ایران داشت.

تمرکز پژوهش‌های او روی شناخت‌شناسی، مدرنیته و تجزیه و تحلیل تحولات اجتماعی جوامع پیشرفته صنعتی سرمایه‌داری و سیاست روز آلمان به ویژه با توجه به نقش رسانه‌های همگانی است. شهرت او بیشتر به ابداع اصطلاح و تز گستره همگانی یا فضای عمومی است که فضایی فکری و اجتماعی را مدنظر دارد که در آن، فعالیت‌های آگاهی بخش رسانه‌ای به ایجاد زمینه برای بحث‌های اجتماعی و انتقادی و ظهور چیزی که او آن را برای دموکراسی بنیادی می‌داند، می‌انجامد.

  • درگذشت پاول کارر

پاول کارر متولد 21 آوریل 1889 بود. این شیمیدان سوئیسی- روس برای تحقیقات در حوزه بتاکارتن، ویتامین A و B2، برنده جایزه نوبل شیمی 1937 شد. وی در 18 ژوئن 1971 درگذشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا