آنهایی که در مریخ زندگی می کردند

به گزارش سیناپرس، در پاسخ به این سوال باید اذعان داشت که اگر در گذشته های دور، زندگی در مریخ هرگز وجود داشته و به شکلی بوده که می تواند آثار فسیل شده ای را به جا بگذارد، این امر محتمل خواهد بود. البته هنوز هیچ مدرکی مبنی بر وجود حیات به شکل پیشرفته در سیاره سرخ وجود ندارد.

سازمان فضایی ناسا طی سال‌ های گذشته تحقیقات وسیعی در سیاره سرخ انجام داده و بخش وسیعی از اطلاعاتی که امروزه در اختیار ستاره شناسان درباره مریخ قرار دارد، مرهون فعالیت کاوشگران ناسا ازجمله آپورچونیتی (Opportunity) و کنجکاوی (Curiosity) است.به گزارش سیناپرس، علی ‌رغم تمام این تلاش‌ ها، هنوز دانش انسان درباره مریخ بسیار اندک بوده و ما تقریباً اطلاعات بسیار کمی از لایه ‌های زیرین سطح مریخ داریم.

تاکنون حفاری های سطحی متعددی روی سطح مریخ انجام شده که شاید مهم ترین آن ها توسط مریخ‌ نورد مشهور ناسا که با عنوان کنجکاوی شناخته می‌شود، صورت پذیرفت. در این پروژه سطح مریخ توسط کنجکاوی حفاری ‌شده و لایه هایی از آن مطالعه شدند.

مریخ‌ نورد کنجکاوی در نوامبر سال ۲۰۱۱ از سوی سازمان فضایی ناسا به مریخ فرستاده ‌شده و پس از هشت ماه به محل مأموریت خود رسید. یکی از بخش‌ هایی که کنجکاوی در طول مأموریت خود به بررسی آن پرداخته، دهانه آتش‌فشانی گاله (Gale)  است که در آن شواهد احتمالی از وجود نوعی حیات در زمان گذشته مریخ به دست آمد.

این پژوهش‌ها از این نظر دارای اهمیت است که دانشمندان در پی یافتن این موضوع هستند که چگونه سیاره مریخ با دارا بودن آب و هوائی مرطوب و گرم به شرایط فعلی درآمده که بسیار سرد و خشک است.

بر اساس اطلاعات کسب ‌شده و شواهد موجود بر پایه تصاویر دریافت شده از سطح مریخ توسط ربات جستجوگر کنجکاوی، می ‌توان ادعا کرد که سیاره مریخ درگذشته دارای شرایط آب و هوائی مناسب ‌تر و گرم ‌تری بوده است که به محیط این سیاره اجازه وجود آب و تشکیل دریاچه ‌ها را می ‌داده است. احتمالاً این منابع آبی برای مدت‌ های طولانی در مریخ وجود داشته‌ اند.

در مریخ فسیل کشف شده است اما نه به شکل رایج آن در زمین

جالب است بدانیم که پژوهشگران ایتالیائی در  مطالعات و آزمایش های خود روی نمونه های برداشت شده از سطح مریخ ، مدارک و شواهدی از فسیل های مربوط به موجودات تک سلولی و میکرو ارگانیسم ها به دست آوردند که به عقیده دانشمندان ، مشابه نمونه های فسیل موجود در سطح زمین است .
این آزمایش ها بر اساس اطلاعاتی که در یکی از نشریات علمی بین المللی با نام International Journal of Aeronautical and Space Sciences منتشر شد ، از سوی  دو تیم مجزا از دانشمندان به صورت موازی و جداگانه مورد بررسی قرار گرفت و این دانشمندان در آزمایش های خود ، نمونه های فسیل موجودات تک سلولی زمین و مریخ را با یکدیگر مقایسه کردند.

در همین راستا تیمی از پژوهشگران ایتالیائی به سرپرستی گئورگیو بیانکیاردی Giorgio Bianciardi از دانشگاه سی ینا ،  وینچنزو ریتزو Vincenzo Rizzo از مرکز پژوهش های ملی ایتالیا موسوم به (CNR) و پژوهشگری با نام نیکولا کانتاسانو Nicola Cantasano در بررسی های خود به بررسی و مقایسه تصاویر بیش از ۴۰ هزار نمونه میکروسکوپی برداشت شده از سطح مریخ که توسط مریخ نورد rover Opportunity به دست آمده است ، با موارد مشابه در سطح زمین اقدام کرده اند .

به گزارش سیناپرس، گئورگیو بیانکیاردی در بیانیه ای رسمی که از سوی دانشگاه سی ینا منتشر شد ، اعلام کرد: شباهت های ساختاری میان نمونه های موجود در زمین و آن چه در مریخ به دست آمده است ، بسیار قابل تامل و برجسته هستند .

به این ترتیب مشخص می شود که در شکل گیری حیات نخستین و پیدایش موجودات تک سلولی در هر دو سیاره زمین و مریخ شرایط یکسانی وجود داشته که این حیات در کره زمین ادامه پیدا کرده ولی بنا به دلایلی در مریخ شرایط زیستی از بین رفته است. این موضوع در مطالعات مریخ شناسی دارای اهمیت بسیاری است و پژوهش های این حوزه همچنان ادامه دارد.

در خاتمه تاکید می کنیم این اطلاعات بر اساس دانش اندک انسان از مریخ تا امروز به دست امده و ممکن است در آینده و با پیشرفت فناوری های فضایی، امکان حفاری در مریخ و شناسایی فسیل های دیگری وجود داشته باشد.

گزارش: زهرا همراز