آزمایش موفقیت آمیز فاز دوم واکسن آلزایمر

به گزارش سیناپرس، بر اساس آزمایش بالینی فاز دوم تست واکسنی به نام AADvac1 که برای بیماری آلزایمر ساخته شده، محققان کشور اسلواکی اعلام کرده‌اند که این واکسن، ایمن بوده و قادر به ایجاد پاسخ ایمنی مناسب در بیماران مبتلا به بیماری خفیف آلزایمر (AD) است.

تجمع و انتشار اشکال سمی از پروتئینی به نام tau در مغز بیماران مبتلا به AD از علائم مهم بیماری شناختی آلزایمر است. تصور می‌شود که این پروتئین، مسئول مرگ گسترده سلول‌های عصبی است و در نهایت نیز منجر به زوال عقل می‌شود.

ایمونوتراپی در حال حاضر به عنوان یک استراتژی مهم برای کاهش سطح پروتئین‌های سمی tau و کمک به کاهش رشد زوال عقل در بیماران مبتلا به آلزایمر است.

در این پژوهش، محققان موسسه AXON Neuroscience  اسلواکی واکسن پپتیدی به نام AADvac1 را به 196 بیمار با میانگین سنی 71.4 سال با AD خفیف تزریق کردند و سپس ایمنی واکسن، میزان توانایی آن در تحریک پاسخ ایمنی و همچنین اثرات بالینی را طی دو سال مورد پایش قرار دادند.

آن‌ها دریافتند که واکسن فوق بی خطر بوده و منجر به سطح بالای آنتی بادی علیه پپتید واکسن می‌شود.به گزارش سیناپرس، با این حال، واکسن AADvac1 به طور قابل ملاحظه‌ای بر کاهش مشکلات شناختی در بیماران تأثیر نمی‌گذارد و در این بخش هنوز نیاز به تحقیقات دارد.

این یافته‌های مهم را نشریه معتبر Nature Aging منتشر کرده است.

نویسنده: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا