درمان قلب شکسته با سلول های بنیادی

قابلیت قلب انسان برای ترمیم خود بسیار محدود است. این بدان معنا است که افرادی که از حمله قلبی جان سالم به در می‌برند، در بیشتر موارد، بعداً با حملات متعددی روبرو خواهند شد.

در همین راستا محققان دانشگاه کالج لندن با استفاده از سلول‌های بنیادی، سلول‌های قلب را پرورش دادند، آنها را در ریز کره‌هایی قرار دادند و در مرحله بعد به قلب‌های شکسته تزریق کردند تا درمان شوند.

به طور معمول پس از حمله قلبی، این عضو بدن بافت آسیب دیده خود را ترمیم می‌کند. هرچند این امر سبب می‌شود ساختار قلب یکپارچه بماند اما به ریتم تپش آن خسارت می‌زند. زیرا بافت مذکور نمی تپد و به تدریج استرس باعث نارسایی قلبی می‌شود.

به نظر می‌رسد مشکل اینجا است که سلول‌های بنیادی قلب وجود ندارند و بنابراین ماهیچه‌های این عضو نمی‌توانند تجدید شوند. چنین روندی درمان با سلول‌های بنیادی را پیچیده می‌کند.

تاکنون محققان با استفاده از سلول‌های بنیادین معمولی به موفقیت‌هایی در این زمینه دست یافته‌اند، اما به نظر می‌رسد این سلول‌ها نمی‌توانند در نقطه مناسب قلب و به مدت کافی باقی بمانند.

در تحقیق پیش رو نیز این چالش بررسی شده است. محققان دانشگاه کالج لندن برای آنکه سلول‌های بنیادی را در مکان خود نگه دارند از ریز کره‌های زیست تجزیه پذیر استفاده کردند.

قطر هریک از این ریز کره‌ها یک چهارم میلیمتر است و ساختاری متخلخل دارند. درنتیجه سلول‌ها به راحتی می‌توانند به ریز کره بچسبند. سلول‌های قلبی که از سلول‌های بنیادی روی این ریز کره‌ها تولید می‌شوند، می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و بافت قلب جدیدی به وجود بیاورند که می تپد. ریز کره‌های مذکور به اندازه‌ای کوچک هستند که می‌توان آنها را به ماهیچه قلب تزریق کرد.

در تست‌های آزمایشگاهی سلول‌های جدید توانستند تا ۴۰ روز بتپند و هنگامیکه به قلب موش تزریق شدند، به مدت ۶ روز در مکان خود باقی ماندند. البته نتایج نشان می‌دهد هنوز می‌توان این دستاورد را بهبود بخشید.

تحقیق مذکور در کنفرانس انجمن کاردیوواسکولار انگلیس ارائه شد.

منبع:مهر

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا