مطالبات آموزش و پرورش در دوران کرونا به گوش نامزدهای ریاست جمهوری برسد

علیرضا زالی روز دوشنبه در مراسم اختتامیه جشنواره پویش سپاس از مدافعان و سفیران سلامت در سالن فردوسی باشگاه انقلاب افزود: ایران برای رسیدن به استانداردهای جهانی آموزش فاصله بسیاری دارد، کرونا این چهره جدید پنهان را هم نمایان کرد.

 فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران ادامه داد: نیاز به بازنگری اساسی اقتصادی و ساختاری در آموزش و پرورش وجود دارد که دولت جدید باید نسبت به مشکلات آموزش و پرورش و رفع مشکلات اعتباری اندیشه کند.

زالی ادامه داد: کرونا یک بحث جهانی است و رخدادهای مربوط به کرونا فقط گریبان گیر کشور ما و کشورهای منطقه ما نیست. بانک جهانی اعلام کرد فعالیت‌های دانش‌آموزی و فعالیت اقتصادی مدارس در دنیا به علت کرونا تاکنون بیش از ۱۰ تریلیون دلار آسیب دیده‌ است. مجامع جهانی اعلام کرده‌اند که حتی با وجود اتمام کرونا بیش از ۲۵ میلیون دانش‌آموز دیگر به مدرسه بازنخواهند گشت.

فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران با بیان اینکه یکی از عوارض کرونا در سال‌های آتی، بازماندگان از تحصیل در سطح جهان خواهند بود، گفت: ماندن در منازل و تغییر سریع سیستم تکنولوژی‌های آموزشی باعث شد اشکالات متعدد فیزیکی و روان‌شناختی به‌عنوان عوارض کرونا در دانش آموزان نمایان شود.

زالی خاطرنشان کرد: در دوره نوجوانی و کودکی زمینه بروز بسیاری از بیماری‌های غیر واگیر شکل می‌گیرد. همچنین زمینه‌های روان‌شناختی مانند اضطراب، پرخاشگری، سردرگمی و غوطه‌ور شدن در فضای مجازی نیز به دلیل تسلط کافی نداشتن والدین مطرح می‌شود که از آسیب‌های تعطیلی مدارس است. در حال حاضر مدارس ۱۳۵ کشور جهان تعطیل است و ۱۰۵ کشور نیز استراتژی هایی برای بازگشایی ارائه داده اند که می‌توان این تجارب جهانی را برای بازگشایی در مهر ماه مدنظر قرار داد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یادآور شد: متوسط سرانه دانش‌آموزی در دنیا ۱۳۰۰ دلار است که در ایران به زیر ۲۰۰ دلار رسیده است. مدارس ایران نیازمند تقویت زیرساخت ها، گسترش فضای نوین آموزشی، بهینه سازی فضای فیزیکی، به کار گیری روش‌های نوین آموزشی هستند، اما از حیث سرانه از متوسطه جهانی عقب مانده اند. بطور مثال در ترکیه که جمعیت دانش‌آموزی معادل ایران دارد،  سرانه دانش‌آموزی سه هزار و ۱۰۰ دلار است.

کمبود معلم از دلایل نگرانی بازگشایی مدارس

وی با بیان اینکه سرمایه گذاری با این سرانه‌ها، آینده نسل جوان را نمی‌سازد، عنوان کرد: در حال حاضر در تهران و سایر استان‌ها به ویژه مناطق محروم با کمبود معلم روبه رو هستیم، یکی از دلایل نگرانی بازگشایی مدارس در تهران همین کمبود نیروی انسانی است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: ۶۰ درصد کارکنان آموزش و پرورش را معلمان تشکیل می‌دهند که باید این رقم به ۷۵ درصد برسد. کمبود معلم باعث متراکم شدن کلاس‌های درس می شود. بنابراین دولت آینده باید نسبت به آموزش‌وپرورش برای تامین اعتبارات و رفع کاستی‌ها فکر  کند.  

زالی گفت: کرونا و بازگشایی مدارس، فرصت  مناسبی برای رسیدگی به مطالبات مهم در این حوزه در زمینه های مختلف و از ظرفیت‌های موجود است.

وی خاطرنشان کرد: نقص مشارکت والدین در فرایند آموزش خود را به صورت جدی در دوران کرونا نشان داد. معدل بیسوادی مادران ما در کشور پیش از دوران شیوع ویروس کرونا حدود چهار درصد و پدران حدود سه درصد بود. همچنین در استان‌های دیگر مانند سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی و آذربایجان غربی رقم سواد مادران، نگران کننده شده است.

فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران گفت:  البته  در سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی و کرمان در سواد پدران هم وضعیت بحرانی وجود دارد.

زالی ادامه داد: در حال حاضر در حوزه بازماندگی از تحصیل با در نظر گرفتن مجموع ورودی به مقاطع، در دوره ابتدایی بیش از  ۹۵ درصد دانش آموزان به مدرسه می‌روند. نرخ پوشش تحصیلی در متوسطه اول به ۹۲ درصد و در متوسطه دوم به ۸۰ درصد می‌رسد و نشان دهنده آن است که ۲۰ درصد در مسیر آموزش به دلایل مختلف از تحصیل باز می‌مانند.

وی تاکید کرد: بازگشایی مدارس باید با نگاه علمی و رعایت پروتکل‌ها صورت گیرد، همچنین در تهران حواشی متعددی مانند سرویس ایاب و ذهاب و تغذیه در خصوص بازگشایی وجود دارد که اهمیت ایمن سازی و رعایت بهینه پروتکل‌ها را دو چندان می‌کند. برای بازگشایی مدارس باید به وضعیت تردد درون شهری توجه شود، بطور مثال روز گذشته ۹۲۲ هزار نفر از متروی تهران استفاده کرده‌اند.

زالی با بیان اینکه اکنون با یک سوم مسافران مترو روبه رو هستیم، خاطرنشان کرد: دوسوم دیگر مربوط به فعالیت‌های آموزشی می‌شود و اگر مدارس و دانشگاه ها را باز کنیم باید به تکانه‌های آن در حوزه تردد بین شهری توجه کرد.

مراسم اختتامیه جشنواره و پویش مدافعان و سفیران سلامت با حضور علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی کرونا و معاون وزیر بهداشت در سالن فردوسی باشگاه انقلاب برگزار شد.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هم‌زمان با ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و انتخابات میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری بیست و هشتم خردادماه برگزار می‌شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا