ساخت دوربین های چند طیفی برای شناسایی منابع آب شیرین

دکتر جلال روح الله نژاد مجری طرح بومی سازی ساخت دوربین چند طیفی (باند حرارتی بلند- LWIR) یا دوربین با طیف‌های مشخص تفکیک دمایی در محدوده‌های ۸۰۰۰ تا ۱۴۲۰۰ نانو متر در گفتگو با مهر گفت: سنجنده های چند طیفی از ابزارهای کاربردی مهم در حوزه های سنجش از دور بوده که برای کشف و شناسایی منابع آب شیرین در دریاها و اقیانوسها به کار می رود.

وی با بیان اینکه از این رو در صدد برآمدیم تا این سنجنده را برای کاربری‌های اکتشاف و پایش منابع آب بومی سازی کنیم، افزود: با روش‌ها و تکنیک‌های این نوع تصویربرداری می‌توان داده های لازم برای اطلاعات زمین‌شناختی و تغییرات اراضی کشاورزی، اطلاعات در مورد میزان محصول، رشد و آماده درو شدن یا سموم به دست آورد.

مدیر شرکت دانش بنیان طراحی کننده این دوربین ها گفت: با استفاده از این دوربین می توان روی سطح آب را با همین روش مورد بررسی قرار داد و اطلاعات زیادی را در مورد ویژگیهای طیفی دریا و یا منابع آب شیرین و جریان‌های طبیعی سطحی به دست آورد.

روح‌اله نژاد خاطر نشان کرد: این سنجنده مبتنی بر حسگرهای مادون قرمز طراحی شده است و جز کالاهای تحریمی و مورد نیاز کشور ما بوده که تنها چند کشور می‌توانستند تولید کنند.

وی تاکید کرد: اکنون با تولید این دوربین های سنجشی چند طیفی به این کشورهای تولید کننده پیوستیم و در راستای تحقیقات آب های ژرف از آن بهره می بریم.

روح اله نژاد با تاکید بر اینکه اکنون دانش فنی ساخت این دوربین را بدست آوردیم، تاکید کرد: این سنجنده برای کاربردهای سنجش از دور در حوزه های متعددی کاربرد دارد و جز محصولات های تک محسوب می شود.

به گفته وی از این دوربین برای کاربرد تحقیقاتی میدانی و داده برداری از سطوح خشکی و دریایی پروژه هایی که زیرنظر معاونت علمی است، استفاده می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا