تازه واردهای بازار ارزهای دیجیتال بدانند

به گزارش سیناپرس، بر اساس گزارش های موسسات آماری تا کنون ۵۶ میلیون نفر در مرکز کیف پول ارزهای دیجیتال یا همان ولت کوین بیس ثبت نام کرده اند و در موتور جستجوی گوگل کلمه بیت کوین به بالاترین تعداد نسبت به سایر موارد رسیده است.

از سوی دیگرمی توان گفت به غیر از طلا هیچ دارایی تا کنون به این اندازه محبوب و مورد علاقه نبوده است . البته با توجه به جدید بودن پدیده ارزهای دیجیتال در دنیای اقتصاد،  نظریات تحلیلگران بر دو دسته است؛ بعضی از آنها معتقدند به زودی رمز ارزها جای پول های سنتی را خواهند گرفت و بعضی دیگر نیز بالارفتن قیمت رمز ارزها را حباب می دانند و از طرفی دیگر موسسات مالی سرمایه گذاری با استفاده از تبلیغات گسترده و حتی نشان دادن غیر واقعی سودهای به دست آمده از این حوزه، دست بر روی احساسات مردم گذاشته و از همین طریق بعضا شاهد ایجاد حرکات هیجانی و احساسی از سوی سرمایه گذاران جدید در این بازار بوده ایم. 

به گزارش سیناپرس، برخلاف سهام و ارزها، بالا و پایین شدن ارزش رمز ارزها ارتباط مستقیمی با عوامل غیر اقتصادی دارد. به عنوان مثال چندی پیش ایلان ماسک (مالک خودروسازی تسلا) اعلام کرد که خریداران خودرو های این کمپانی می توانند به جای پول های عادی از بیت کوین برای پرداخت استفاده کنند و به دنبال این خبر ارزش بیت کوین تا محدوده ۷۰ هزار دلار هم رسید.

این موضوع در حالی است که پس از چندی ایلان ماسک استخراج بیت کوین را به جهت آسیب های محیط زیستی نگران کننده خواند و به تبع قیمت بیت کوین تا محدوده ۳۲ هزار دلار افت کرد. 

در بازار سهام ، ارزها و سایر دارایی ها بر اساس سابقه تاریخی حرکت قیمتی میتوان تحلیل تکنیکال انجام داد و اخیرا تحلیلگران به این نتیجه رسیده اند که شاید بتوان با استفاده از تحلیل تکنیکال حرکات قیمتی رمزارزها را پیش بینی کرد اما کماکان ریسک های غیرقابل پیش بینی در بازار وجود دارد. به عنوان مثال دولت السالوادور و بعداز آن کوبا بیت کوینرا به عنوان پول رسمی به رسمیت شناختند و به همین دلیل قیمت بیت کوین به محدوده ۳۷ هزار دلار بازگشت.

در ادامه به چند نکته مهم که سرمایه گذاران رمز ارزها می بایست به آن ها توجه داشته باشند می پردازیم:

۱- قیمت پایین رمز ارز به معنای ارزان بودن نیست: نباید فراموش کرد که هزاران کوین یا ارز دیجتال در بازارها یا کیف های الکترونیکی وجود دارند و بیشتر آن ها هیچ ارزشی نداشته و سرمایه گذران با رویاپردازی شروع به خرید این کوینهای بی ارزش می کنند به امید اینکه شاید در آینده کوین و یا رمز ارزی که امروزه هیچ ارزشی ندارد با افزایش بها مواجه شده و  ارزشش چند صد برابر شود.به گزارش سیناپرس، برای نمونه میتوان دوج کوین را مثال زد که تا چندی پیش ارزشش بسیار کم بود اما به واسطه حمایت ایلان ماسک این رمز ارز با تقاضای زیادی رو به رو شده و همین حمایت موجب تحریک احساسات سرمایه گذران شده و ارزش دوج کوین بالا رفت.

در مقابل صدها رمز ارز دیگر وجود دارد که قیمت آنها حتی به یک سنت دلار هم نمی رسد و عملا قیمت آن ها نزدیک به صفر است. بسیاری از سرمایه گذاران به امید افزایش قیمت، اقدام به خرید می کنند اما طبیعتا به مرور زمان تقاضایی برای آن ها وجود نخواهد داشت. پس اگر قیمت یک رمز ارز پایین بود به این معنا نیست که ما باید حتما آن را بخریم.
 

۲-  به اندازه توان مالی خود اقدام به سرمایه گذاری کنید:  من همیشه در کلاسهای درس و یا همایش های مالی به این نکته اشاره کردم که به اندازه ای در رمز ارزها سرمایه گذاری کنید که اگر روزی آن را از دست دادید و ارزش آن به صفر رسید آسیب مالی جدی متوجه شما نشود. همیشه سعی کنید میزان ضرر خود را در سرمایه گذاریها به ویژه در بازارهای رمز ارزبه حداقل برسانید و در این بازارها در جهت سرمایه گذاری بلندمدت گام برداشته و در کوتاه مدت به فکر رسیدن به سود نباشید. 

۳- هیچ گاه صرفا با نگاه کردن به نمودارها اقدام به خرید نکنید: شاید این مهلک ترین اشتباه رایج معامله گران باشد که بدون بررسی عمیق و با مشاهده نمودار افزایشی اقدام به خرید می کنند. باید توجه داشت بازار رمز ارز یکی از بی ثبات ترین بازارهای مالی بوده و بسیاری از موسسات و شرکت های بزرگ سرمایه گذاری شروع به خرید یا فروش می کنند و سایر معامله گران خرد با حدس و گمان و احساسات بازاراقدام به معامله می نمایند.به گزارش سیناپرس، برای نمونه در محدوده قیمتی ۶۰ هزار دلار بسیاری از افراد اقدام به خرید بیت کوین کردند و در ادامه جو روانی زیادی به راه افتاده بود که قیمت بیت کوین به زودی به مبلغ ۱۰۰ هزار دلار خواهد رسید اما در واقعیت بهای  بیت کوین ۵۰ درصد ارزشش را نسبت به قیمت ۷۰ هزار دلار از دست داده است.

۴- همه تخم مرغ ها را در یک سبد نچینید:  به یاد دارم سال ها قبل که مشغول فراگیری تحلیل و معامله در بازارهای مالی بودم یکی از اساتید به صورت مداوم این جمله را برای ما تکرار می کرد : «همه تخم مرغ ها را در یک سبد نچینید.» 

این هم یکی دیگر از اشتباهات رایج سرمایه گذاری در رمزارزها است. بهتر است مبلغی را که میخواهید سرمایه گذاری کنید به خرید چند رمزارز اختصاص بدهید تا در صورت کاهش ارزش بعضی از آن ها با افت سرمایه سنگین مواجه نشوید. اغلب مبتدیان و یا مشاوران کم اطلاع فکر می کنند که با هر افت قیمت رمزارز می توانند اقدام به خرید نمایند و این یکی از بزرگترین دلایل از دست دادن سرمایه است که متاسفانه بسیاری از به اصطلاح مشاوران بازارهای مالی چنین روش خطرناکی را به سرمایه گذاران پیشنهاد می کنند.

۵- برای خروج از بازار برنامه داشته باشید: همیشه در کلاسها و دوره های آموزشی این مطلب را به دانشجویان و کارآموزان گوشمزد می کنیم که قبل از اقدام به خرید، استراتژی خروج خود را تعیین کنید. 

خرید یک رمزارز بدون شناسایی قیمتی که در هنگام ضرر باید از آن خارج شوید می تواند کل سرمایه شما را در معرض خطر قرار دهد. هیچ گاه اجازه ندهید که ضررهای شما بزرگتر شوند و حداکثر بیشتر از ۳ درصد  از سرمایه اصلی خود را از دست ندهید.

در مقابل زمانی که سرمایه گذاری شما در سود است سعی کنید با استفاده از تحلیل تکنیکال و روانشناسی بازار محل مناسب کسب و ذخیره سود را مشخص نمایید تا در صورت عدم افزایش و ادامه صعود قیمتی بتوانید با سود مناسب از بازار خارج شوید و هیچ گاه جهت رسیدن به سود بیشتر پافشاری نکنید چون بازار و حرکات آن در کنترل شما نیست.

جمع بندی

در آغاز سال ۲۰۲۱ موسسه جی پی مورگان مقاله ای را منتشر کرد که بر اساس آن پیش بینی شده بود که در درازمدت قیمت یک بیت کوین به ۱۴۶ هزار دلار خواهد رسید و حتی ممکن است که طلا جای خود را به بیت کوین بدهد. اخیرا در مصاحبه تلویزیونی شبکه بلومبرگ رییس هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری ARK نیز اذعان داشت که ممکن است قیمت بیت کوین به ۵۰۰ هزار دلار هم برسد و وقتی قیمت بیت کوین افزایش می یابد سایر آلت کوین ها هم روند افزایشی خواهند داشت. به گزارش سیناپرس، اما در مقابل سوال بزرگی مطرح است که چه دلیل محکمی برای رسیدن قیمت بیت کوین به بالای یکصد هزار دلار وجود دارد و با وجود عدم حمایت دولت های بزرگ و یا در صورت عدم حمایت دایمی اشخاص حقیقی نظیر ایلان ماسک چه تضمینی وجود دارد که حتی ارزش بیت کوین به زیر ده هزار دلار هم افت پیدا نکند!؟

در این رابطه به همه افراد و به طور خاص به افراد تازه وارد در این حوزه توصیه می شود با احتیاط و تحقیق زیاد اقدام به سرمایه گذاری کرده و به نظرات کارشناسان سودجو توجه ننموده و از احساسات بازار دوری کنید.
در خاتمه تاکید می شود که این یادداشت صرفا جنبه تحلیلی آموزشی داشته و مطالب مطرح شده  به هیچ عنوان سرمایه گذاری و یا عدم آن را در حوزه خاصی توصیه  نمی کند. 

* دکتر پوریا جهانبخشیان – مدرس گروه بازرگانی و امور مالی دانشگاه دولتی قبرس 

  تحلیل گر بانک سوییس کوت در بخش بازار سهام و فارکس 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا