۲ هزار متخصص ایرانی خارج از کشور جذب فضای کسب‌وکار اینترنتی داخلی شدند

دکتر بهرام صلواتی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: از یک دهه گذشته تاکنون در مقایسه با مدت مشابه قبلی، مهاجرت تحصیلی دانشجویان از روند ثابتی برخوردار بوده است.

وی افزود: در این میان طی سه سال گذشته تاکنون نیز به لحاظ سیاست های رئیس جمهوری سابق آمریکا، افزایش نرخ ارز و شیوع بیماری کرونا، مهاجرات تحصیلی دانشجویان به کشورهای خارجی متوقف یا در موارد بسیاری کاهش شدیدی پیدا کرده است.

صلواتی اظهار داشت: بر همین اساس تراز مهاجرت تحصیلی دانشجویان در این دهه بر مقیاس ۵۰ هزار نفر مانده است، در حالی که در دهه پیش از این با شیب قابل توجه ای از ۲۵ هزار نفر با ۱۰۰ درصد افزایش به ۵۰ هزار نفر رسیده بود.

وی ادامه داد: از سال ۲۰۰۰ میلادی که تراز مهاجرت دانشجویی کشور ما بر مبنای حدود ۱۷ هزار نفر بود، در سال ۲۰۰۸ وارد تراز ۳۳ هزار نفر شدیم یعنی حدودا یک افزایش دوبرابری داشتیم.

صلواتی با تاکید بر اینکه از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ شاهد افزایش تدریجی و یک و نیم برابری مهاجرت تحصیلی دانشجویان بوده ایم تا به تراز ۵۰ هزار نفر رسید، افزود: از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸ تقریبا در همان تراز ۵۰ هزار دانشجو ثابت مانده است.

وی با اشاره به اینکه افزایش دو برابری مهاجرت تحصیلی طی دو دهه اتفاق افتاده است، گفت: ثابت ماندن نرخ مهاجرت تحصیلی دانشجویان به کشورهای خارجی علت های خاصی را شامل می شود که افزایش چشمگیر نرخ ارز و عدم استفاده از بورسیه برای تمامی دانشجویان نیز از جمله این موارد است.

رییس رصدخانه ملی مهاجرت ایران اظهار داشت: روی کار آمدن دولت ترامپ و سیاست های این دولت مبنی بر تشدید سخت گیری ها برای مهاجران بسیاری از کشورها به خصوص ایرانیان از دیگر موارد عدم مهاجرت تحصیلی دانشجویان ایرانی به این کشور بوده است.

صلواتی افزود: بر اساس آمار موجود مقاصد اصلی دانشجویان مهاجر ایرانی برای ادامه تحصیل در درجه اول آمریکا و پس از آن کانادا، ترکیه، آلمان و ایتالیا است که در این میان کانادا، جایگزین آمریکا شده است.

وی با بیان اینکه مقصد بیشتر دانشجویان مهاجر ایرانی برای ادامه تحصیل در رشته مهندسی، کشور آمریکا است، گفت: تسهیلات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای بازگشت نخبگان و متخصصان و بهره مندی و استقبال مردم از کسب و کارهای فضای مجازی از دیگر علت های بازگشت این قشر از جامعه به داخل کشور است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا