ویروس کرونا از طریق فرآورده های خونی قابل انتقال نیست

به گزارش سیناپرس، متاسفانه هنوز با وجود پیشرفت های وسیع علم پزشکی ماده ای که بتواند کاملا جایگزین خون و فرآورده های خونی شود، ساخته نشده است بنابراین روزانه در سراسر جهان بسياری از مبتلایان به تالاسمی ماژور، هموفیلی یا بیمارانی که اعمال جراحی ( مانند جراحی باز قلب) انجام می دهند یا در حوادث گوناگون مانند تصادف رانندگی و سوختگی دچار آسیب می شوند، برای ادامه زندگی خود به خون و فرآورده های خونی سالم نياز دارند.

از سوی دیگر فرآورده های خونی برای مدت زمانی محدود و معین در مراکز ذخایر نگهداری می شوند از اینرو نیاز مراکز درمانی و بیماران به اهداکنندگان دائمی و روزانه است بنابراین باید اهدای خون در سطح جامعه به صورت مستمر انجام شود تا بتوان نیاز بیماران به خون و فرآورده های خونی را رفع کرد.

دکتر مجید مسلمی، معاون اهدا کنندگان اداره کل انتقال خون استان تهران با اشاره به اهمیت مبحث اهدای خون به سیناپرس گفت: هم اکنون فرآورده های خونی یونیک و منحصر به فرد هستند به همین دلیل هنوز در هیچ کجای دنیا فرآورده صنعتی مناسبی برای جایگزین اهداکنندگان شناسایی نشده است. اهداکنندگان هنوز به عنوان رکن اصلی محسوب می شوند که خون شان را اهدا می کنند تا فرآورده های خونی که از خون آنها تهیه می شود، جان بیماران را نجات دهد.

وی با اشاره به وضعیت سیستم های اهدای خون ایران نسبت به کشورهای پیشرفته دنیا اظهارداشت: هم اکنون ایران دارای یکی از پیشرفته ترین سیستم های انتقال خون است و تقریبا مشابه با کشورهای پیشرفته دنیا از نظر انتقال خون کار خود را انجام می دهد.

وی افزود: مهمترین اصل برای انتقال خون پیشرفته این است که بتوانیم صد در صد فرآورده های خونی را از طریق داوطلبان تامین کنیم یعنی اهدای خون پولی یا جایگزین وجود نداشته باشد. انتقال خون ایران این افتخار را دارد که صد در صد اهداکنندگانش اهدا کنندگان داوطلب است؛ داوطلبانی که خودشان برای اهدای خون اقدام می کنند.

به گفته وی، خوشبختانه ما هم اکنون در کشورمان توانسته ایم با کمک داوطلبانه اهدا کنندگان نیاز کامل مراکز درمانی مان را برآورده کنیم.
وی در پاسخ به این سوال که افراد در چه بازه سنی مجاز به اهدای خون هستند؟ گفت: سن مجاز برای اهدای خون از ۱۸ تا ۶۰ سال و سقف سنی مجاز برای اهداکنندگان مستمر 65 است.

مسلمی اهدای خون را یک عمل کاملا بی خطر و ایمان عنوان کرد و گفت: اهدای خون برای اهداکنندگان و گیرندگان خون کاملا ایمن است و هیچ مشکلی را ایجاد نمی کند. تنها اهداکنندگان خون ممکن است هنگام اهدای خون دچار واکنش های خفیف ناشی از اهدای خون مانند سرگیجه شوند.
وی تصریح کرد: بهتر است اهدا کنندگان خون پیش از اهدای خون مایعات فراوانی بنوشند. پس از اهدای خون نیز تا دو روز مایعات زیادی مصرف کنند. همچنین از استعمال دخانیات مخصوصا در ساعت اول پس از خون گیری پرهیز کنند و با دستی که از آنها خون گرفته شده است، جسم سنگینی بلند نکنند.

وی با اشاره به نحوه توزیع فرآورده های خونی میان زنان و مردان گفت: در حال حاضر توزیع فرآورده های خونی از نظر جنسیت در کشور برابر است اما میزان اهدای خون از سوی مردان بیشتر از بانوان است؛ حدود 95 درصد مردان و 5 درصد خانم ها خون خود را اهدا می کنند.
وی بیشترین گروه خونی مورد نیاز کشور را گروه خونی 0 عنوان کرد و گفت: خوشبختانه در حال حاضر برای تامین روزانه فرآورده های خونی مراکز درمانی با مشکل مواجه نیستم. هرچند گاهی اوقات با تغییر فصل سرد و گرم، تعطیلات و… گاهی میزان مراجعه کنندگان به مراکز اهدای خون کاهش می یابد. در این هنگام ما از ذخایر استراتژیکی خون مان استفاده می کنیم.

وی بیان کرد: هم اکنون بزرگترین ذخایر استراتژیک خون در شهر تهران موجود است. این مرکز تنها نیاز مراکز درمانی پایتخت را تامین نمی کند بلکه در صورت نیاز فرآورده های خونی سایر مراکز درمانی شهرستان ها را نیز تامین می کند.

وی تاکید کرد: ذخایر استراتژیکی خون مان نباید افت پیدا کند به همین دلیل امیدواریم با مراجعه داوطلبان اهدای خون، بتوانیم همواره نیاز مراکز درمانی مان را تامین کنیم.

چند باور نادرست درباره اهدای خون در ایام کرونا

معاون اهدا کنندگان اداره کل انتقال خون استان تهران با اشاره به کاهش میزان مراجعه کنندگان اهدای خون در زمان شیوع کرونا به سیناپرس گفت: شیوع ویروس کرونا و برخی باورهای نادرست باعث تا فعالیت اهدای خون و میزان مراجعه اهداکنندگان خون به مراکز در سراسر جهان کاهش پیدا کند. کشور ایران نیز از این امر مستثنی نبود به طوری که سال گذشته میزان اهداکنندگان خون به شدت کاهش پیدا کرد.

وی افزود: این مساله در بسیاری از کشورها ماندگار شد و برای آنها مشکلات زیادی ایجاد کرد اما خوشبختانه کشور ایران خیلی زود توانست بر این شرایط غلبه کند و با در میان گذاشتن این جریان، کم کم با کمک مردم عزیزمان شرایط خوبی را برای اهدای خون فراهم کند. شکر خدا اکنون نیز مشکل خاصی نداریم و میزان مراجعه کنندگان اهدای خون نسبت به سال گذشته (سال شیوع کرونا) بسیار افزایش یافته است؛ البته میزان مراجعه اهداکنندگان خون نسبت پیش از شیوع کرونا افت دارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان انتقال ویروس کرونا از طریق خون و فرآورده های به دیگران وجود دارد؟ اظهارداشت: ویروس کرونا از طریق خون و فرآورده های خونی قابل انتقال نیست. تاکنون موردی هم در جهان مبنی بر ابتلا به کرونا با اهدای خون گزارش نشده است. در حال حاضر ما نیز شکایتی پیرامون این مساله نداشته ایم.

به گفته وی،هم اکنون افراد مراجعه کننده به مراکز اهدای خون فاصله گذاری اجتماعی را رعایت می کنند و تمام سیستم ها و محیط های ما کاملا استریل هستند.

مسلمی در پایان با اشاره به انتخابات پیش رو گفت: تاکنون دولت های پیشین و مدیران وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توجه ویژه ای به مراکز و سیستم انتقال خون داشته اند. امیدواریم در دولت آتی متناسب با افزایش مراکز درمانی و تخت های بیمارستانی، سیستم های انتقال خون نیز به همان اندازه وسعت پیدا کنند تا این بخش نیز تقویت شود و ما بتوانیم مانند گذشته خدمتگذار مردم جامعه باشیم.

گفتگو: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا