فعالیت ۲۲۱ شرکت دانش بنیان در حوزه آب و محیط زیست

دکتر نادر قلی ابراهیمی امروز در مراسم رونمایی از طرح های فناورانه حوزه آب که با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری در محل معاونت علمی و فناوری برگزار شد، گفت: طی سالهای ۹۷تا ۹۹، بیش از ۸۰ طرح فناورانه در این زمینه اجرایی شده است.

ابراهیمی خاطر نشان کرد: همچنین برای این تعداد طرح، بیش از یک هزار و ۱۴۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری کردیم و به آنها اختصاص دادیم.

حمایت از ۴۰ پروژه جدید در سال جاری

دبیرکارگروه تخصصی آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی و فناوری با تاکید بر اینکه این حمایت ها در راستای تولیدات دانش بنیان، اشتغال و توسعه فناوری در حوزه های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست بوده گفت: در سال جاری نیز ۴۰ پروژه با اعتبار ۹۰۰ میلیارد ریال تعریف و در دست اجرا است.

ابراهیمی با بیان اینکه یکی از طرح‌های کارگروه، اجرای برنامه‌هایی برای دستیابی به روش های نوین شناسایی و استحصال آب است، گفت: برای این کار هم اقداماتی چون «انجام مطالعات اکتشافی آب های ژرف در مناطق اولویت دار کشور»، «شناسایی چشمه های آب شیرین در مناطق ساحلی» و «روش های نوین استحصال و شناسایی و تعیین تراز آبخوان های معلق» اجرایی شده است.

وی با اشاره به اقدامات این ستاد در حوزه آب گفت: از دیگر اقدامات این حوزه می توان به «توسعه فناوری کاربرد محصولات کامپوزیتی در صنعت حفاری، ایجاد فناوری تولید پمپ درون‌چاهی (ESP)» و بومی‌سازی آن، ایجاد فناوری تولید دکل حفاری عمیق متناسب با منابع آب»، «ایجاد ناحیه نوآوری در زمینه شناسایی منابع آب های ژرفی» و «اجرای طرح های پایلوت در زمینه نمک زدایی، انرژی زمین گرمایی، پرورش انواع گونه های گیاهی و جانوری در ناحیه نوآوری» اشاره کرد.

ابراهیمی با اشاره به اهمیت توسعه فناوری مهار کانون‌های گرد و غبار و تپه‌های شنی گفت: دیگر اولویت کارگروه تخصصی آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی، توسعه فناوری مهار کانون های گرد و غبار و تپه های شنی بوده است. این کار را نیز با حمایت از طرح های «تولید انواع مالچ های غیر نفتی و سازگار با محیط زیست»، «توسعه فناوری تولید بتن های سبک ساختمانی با استفاده از ماسه بادی»، «توسعه شورورزی با هدف تثبیت کانون های گرد و غبار در استان خوزستان- جفیر»، «توسعه انواع روش های فناورانه در تثبیت کانون های گرد و غبار در منطقه هندیجان استان خوزستان» آغاز کردیم که اکنون در حال اجراست.

ابراهیمی به اولویت بعدی کارگروه با هدف توسعه فناوری های حوزه گلخانه و افزایش بهره وری آب و ارتقا کیفیت محصولات اشاره کرد و گفت: این اولویت ها در کارگروه با حمایت از پروژه های «طراحی و ساخت گلخانه های دریایی، طراحی و ساخت گلخانه های آب و انرژی (واترژی)»، «احداث گلخانه با سیستم تهویه، سرمایش و گرمایش زیرزمینی»، «توسعه فناوری سامانه های فرآوری و بازچرخانی زه‌آب گلخانه های هیدروپونیک» و «تولید دستگاه های مانیتورینگ آنلاین و سیستم های مانیتورینگ هوشمند» مورد پیگیری قرار گرفته که اکنون در حال اجرا هستند.

توسعه فناوری نمک زدایی و تصفیه آب

ابراهیمی توسعه فناوری نمک زدایی و تصفیه آب را از دیگر برنامه‌های اولویت دار کارگروه عنوان کرد و گفت: در این حوزه نیز برنامه‌هایی چون «توسعه فناوری نمک زدایی آب بدون پساب (ZLD)»، «تجاری سازی فناوری الکترودیالیز برای نمک‌زدایی آب تجاری سازی فناوری غشای سرامیکی سیلیکون کارباید»، «توسعه فناوری تولید غشای میکروفیلتر و الترا فیلتر»، «تجاری سازی پمپ های فشار قوی برای اّب شیرین کن ها»، «توسعه فناوری غشای اسمز معکوس و مخازن تحت فشار» و «توسعه فناوری CDI برای تصفیه آب» عملیاتی شده است.

دبیرکارگروه تخصصی آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: توسعه بازار زنجیره ارزش پرورش آبزیان در قفس های دریایی و محیط های مداربسته در اولویت قرار گرفته است. برای پیشبرد آن نیز اقدامات مختلفی، از جمله «تجاری سازی و توسعه بازار براکت های قفس»، «توسعه فناوری تجاری سازی تورهای قفس»، «توسعه فناوری تجهیزات لازم برای مدیریت و پایش مزارع پرورش ماهی در قفس» و «توسعه فناوری روش های نوین مولدسازی، تکثیر و پرورش آبزیان دریایی» پیگیری و اجرا شده است.

اجرای پروژه های کوچک مقیاس با هدف افزایش بهره وری آب

مشاور معاون علمی و فناوری با بیان اینکه توسعه روش های نوین کشاورزی حفاظتی به منظور مدیریت پایدار خاک و آب از دیگر تلاش های کارگروه است، بیان کرد: این هدف در کارگروه تخصصی آب، فرسایش و محیط زیست با حمایت از پروژه های «توسعه فناوری طراحی و ساخت ماشین آلات کشت مستقیم»، «انجام مطالعات و تدوین انواع الگوهای کشت متناوب» و «اجرای کشاورزی حفاظتی در مزارع کشاورزی با اولویت مزارع دیم در حداقل ۲۰۰ هکتار» بوده که به نتیجه هم رسیده است.

وی عنوان کرد: اجرای پروژه های کوچک مقیاس با هدف افزایش بهره وری آب در اراضی بیابانی و ایجاد اشتغال در مناطق کم‌برخوردار را نیز در اولویت اجرا قرار گرفته است.

ابرهیمی گفت: حمایت از «تولید ارقام مقاوم به خشکی و کم آب بر و انواع لاین های گیاهی و جانوری، نهاده ها و بذور»، «توسعه محصولات زراعی و باغی پر بازده»، «توسعه فناوری استخرهای پرورش ماهی کوچک مقیاس»، «توسعه فناوری طراحی و ساخت گلخانه‌های کوچک مقیاس و ارتقای بهره‌وری اّب و افزایش تولید انگور یاقوتی» از جمله اقداماتی است که برای تحقق این هدف کارگروه اجرا شده است.

اجرای روش‌های فناورانه مدیریت مصرف آب

ابراهیمی افزود: حمایت از طراحی و تولید سامانه های هوشمند و روش های فناورانه مدیریت مصرف آب در مزارع کشاورزی و فناوری فرآوری و ایجاد ارزش افزوده انواع پسماندها را در کارگروه تخصصی آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی و فناوری مورد پیگیری قرار دادیم، گفت: از جمله پروژه هایی که با حمایت معاونت علمی در این زمینه به نتیجه رسیده «راه اندازی خط بازیافت پسماندهای الکترونیک و استحصال فلزات گرانبها»، «توسعه کارخانه تولید غذای دام از سرشاخه های نیشکر با ظرفیت ۵۰ هزار تن در سال»، «تولید بستر کشت هیدروپونیک از ضایعات درختان خرما» و «تولید انواع اوراق فشرده چوبی از ضایعات کشاورزی»هستند.

وی با بیان اینکه از دیگر فعالیت های این کارگروه نیز می توان به «توسعه فناوری مرتبط با ابزارهای اندازه گیری رطوبت و مولفه های آب و خاک»، «توسعه سیستم های مدیریت هوشمند کاربرد آب در مزرعه» و «ارزیابی خودکار کنترل جریان آب برای مدیریت هوشمندانه آبیاری موجی» اشاره کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا