طرح های فناورانه حوزه آب رونمایی شد

طرح های فناورانه حوزه آب که توسط ستاد توسعه فناوریهای آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی مورد حمایت قرار گرفته امروز با حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در محل معاونت علمی رونمایی شد.

طرح ها به شرح زیر است؛

تدوین دانش فنی و بومی‌سازی غشای سرامیکی

تدوین دانش فنی و بومی‌سازی «غشای سرامیکی سیلیکون کارباید» یکی از این طرح های فناورانه حوزه آب است که به مرحله رونمایی رسید.در این طرح از غشاهای سرامیکی بر پایه کاربید سیلیسیوم برای به‌روزرسانی تصفیه‌خانه ای در قزوین با دبی ۲۰ لیتر در ثانیه استفاده ‌شده است.

غشاها درواقع، لایه‌های نازک از جنس نیمه‌تراوا هستند که قادرند تا ذرات معلق را از مایع، زمانی که با فشار از آن عبور می‌کند، جدا کنند. برای مناطقی که آب آشامیدنی طبیعی مطلوبی ندارند، آب‌شیرین‌کن‌ها از دستگاه‌های پرمصرف محسوب می‌شوند.

هدف از ساخت غشاهای سرامیکی، کاهش و یا حذف برخی محدودیت‌های انواع پلیمری نظیر مقاومت کم در دماهای بالا، استحکام مکانیکی کم، تجزیه زیستی و طول عمر کم است.

نصب و اجرای آسان، انعطاف‌پذیر بودن نسبت به میزان دبی و اندازه‌های مختلف جای تعبیه‌شده برای فیلتراسیون، قابل‌ارائه بودن به‌صورت ماژول و پکیج، مصرف انرژی پایین، کار با فشارهای بسیار پایین، طول عمر بالا، نگهداری آسان (هزینه نگهداری پایین)، مقاومت در برابر دما، فشار و مواد شیمیایی متنوع و شستشوی آسان و بهره‌برداری ساده از مزایای فناوری غشاهای سرامیکی است.

بومی‌سازی دوربین‌های مشخص تفکیک دمایی

این طرح، فناوری ساخت دوربین‌ با طیف‌های مشخص تفکیک دمایی در محدوده‌های ۸۰۰۰ تا ۱۴۲۰۰ برای کاربری‌های اکتشاف و پایش منابع آب است.

سنجش‌های گرمایی بر مبنای دوربین‌های تصویربرداری حرارتی از دور هم برای تصاویر فضایی و هم در تصاویر هوایی اهمیت بسیار دارد. با روش‌ها و تکنیک‌های این نوع تصویربرداری می‌توان اطلاعات زمین‌شناختی و تغییرات اراضی کشاورزی، اطلاعات در مورد میزان محصول، رشد و آماده درو شدن یا سموم به دست آورد. در روی سطح آب نیز با همین روش می‌توان اطلاعات زیادی را در مورد بافت گیاهی و جانوری آب و یا منابع آب شیرین و جریان‌های طبیعی سطحی به دست آورد.

بومی‌سازی براکت و قفس پرورش ماهی در دریا

تدوین دانش فنی و بومی‌سازی براکت و قفس پرورش ماهی در دریا یکی از این طرح ها است که حاصل تلاش و مشارکت کنسرسیومی از شرکت‌های داخلی بوده است.

مهم‌ترین قطعه مورد استفاده در قفس‌های پرورش ماهی، قطعه‌ای است که لوله‌های سازنده قفس را به یکدیگر نگاه داشته و نیروی وارد به تور را به خطوط مهار منتقل می‌کند. این قطعه براکت نامیده می‌شود.

تزریق پلاستیک برای ساخت چنین قطعه‌ای بهترین روش است؛ چراکه قطعه‌ای یکپارچه را نتیجه می‌دهد که در برابر رشد ترک، بسیار مقاوم است. چالش اصلی تولید براکت‌های تزریقی علاوه بر مواد، قالب قطعه است.

سامانه‌های شیرین سازی آب به روش الکترودیالیز معکوس

سامانه‌های شیرین سازی آب به روش الکترودیالیز معکوس امروزه از مهم‌ترین، سامانه‌های مورداستفاده در دنیا برای تولید آب شرب استاندارد از آب‌های لب‌شور (سطحی و زیرزمینی) به‌حساب می‌آید.

در این روش از جریان الکتریسیته به‌منظور جهت دادن به یون‌های موجود در آب و درنتیجه حذف آن‌ها از جریان آب اصلی استفاده می‌کند. میزان ریکاوری حداقل ۹۰ الی ۹۵ درصدی، عدم استفاده از مواد شیمیایی مکمل در طی فرآیند شیرین سازی و همچنین مصرف انرژی بسیار پایین در مقایسه با سایر روش‌های شیرین سازی عامل برتری سامانه‌های الکترودیالیز معکوس در دنیا است.

تأمین آب شرب مناطق روستایی علی‌آباد، عربی و حاج نوشاد استان بوشهر با استفاده از دستگاه نمک‌زدایی الکترودیالیز معکوس (EDR) که به شکلی مستقیم به زندگی مردم روستایی رونق داده است از دیگر طرح هاست که امروز رونمایی شد.

این طرح که ماحصل یکی از سفرهای استانی معاون علمی و فناوری به استان بوشهر است اکنون به مرحله اجرا رسیده است. مقرر شده که آب شرب مناطق روستایی استان با استفاده از فناوری‌های نو، تامین شود. بر همین اساس یک دستگاه EDR به ظرفیت ۲۵۰ مترمکعب در شبانه‌روز در روستای عربی و دو دستگاه هرکدام به ظرفیت ۵۰ مترمکعب در شبانه‌روز در روستاهای علی‌آباد و حاج نوشاد نصب‌شده و مورد بهره‌برداری قرارگرفت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا