غفلت از کودک؛شایع ترین نوع کودک آزاری است

مرضیه عبدالهی مصباح در گفتگو با خبرگزاری سیناپرس همدان، اظهار کرد: کودک آزاری انواع مختلفی دارد که شایع ترین آن غفلت و مسامحه محسوب می شود و در این موارد مراقبین و والدین کودک نسبت به مراقبت از کودک به خوبی انجام وظیفه نمی کنند.

وی افزود: والدین این کودکان تا حدی نسبت به مراقبت از کودک بی تفاوت هستند که گاهی شاهد مرگ برخی از این کودکان هستیم.

عبدالهی ادامه داد: در این مورد کودک آزاری نیازهای اولیه کودک برآورده نمی شود به عنوان مثال عدم توجه به امور درمان و نیازهای پزشکی کودک، عدم تهیه لباس های مناسب فصل کودک، عدم ثبت نام کودکان در مدرسه از جمله موارد کودک آزاری محسوب می شود.

این روانشناس تربیتی افزود: برخی والدین تا حدی نسبت به نگهداری کودک غفلت می کنند، تاجایی که با اخبار مرگ کودک بر اثر خوردن دارو به علت سهل انگاری والدین مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه بر اساس ماده پیمان نامه حقوق کودک، افراد زیر 18 سال کودک محسوب می شوند، تاکید کرد: اگر کودک از بدو تولد تا زیر 18 سالگی به هر نحوی مورد آزار و اذیت قرار بگیرد، کودک آزاری رخ داده است، که کودک آزاری انواع مختلفی دارد.

این روانشناس افزود: کودک آزاری جسمی، جنسی، عاطفی، غفلت و مساحمه از انواع مختلف کودک آزاری هستند که به شایع ترین آنها اشاره شد.

عبدالهی مصباح به کودک آزاری جسمانی اشاره کرد و گفت: در صورتیکه فرد بزرگسالی که از کودک نگهداری می کند از قدرت فیزیکی خود علیه کودک استفاده کند ، در این مورد کودک آزاری جسمی رخ داده که در برخی فرهنگ ها به غلط تنبیه کودک را برای آینده وی مفید می دانند در حالیکه این نوع رفتار بسیارمخرب است.

وی اضافه کرد: در برخی موارد والدین به علت فقر، اعتیاد و سایر مشکلات زندگی با کودک بد رفتار کرده و در نهایت آنها را با کتک زدن تنبیه می کنند که این نوع رفتار عزت نفس کودک را تهدید می کند.

این روانشناس تربیتی به کودک آزاری جنسی اشاره کرد و ادامه داد: کودک آزاری جنسی به طور معمول توسط افراد موردد اعتماد والدین و مراقبین کودک اتفاق می افتد  و افراد کودک آزار جنسی از آشنایان کودک هستند.

وی با بیان اینکه در کودک آزاری جنسی، کودک فریب می خورد و مورد اغفال قرار میگیرد، تصریح کرد: کودک در این نوع آزار به شکلهای مختلف درگیر تماس جنسی با فرد بزرگسال قرار می گیرد که این نوع کودک آزاری تا سالهای سال در ذهن کودک باقی می ماند، و آثار مخرب روانی به همراه دارد.

عبدالهی با بیان اینکه آزار جنسی به کودکان علاوه بر اثرات منفی در روحیه کودک، ممکن است گاهی منجر به مرگ کودک شود، خاطرنشان کرد:  در ماه های گذشته شاهد تجاوز یک پدر به دختر 18 ماهه بودیم که بسیار متاثر کننده بود و مرگ کودک در این آزار به گونه ای بود که منجر به فوت کودک شد.

این روانشناس تربیتی  در پایان گفت: در صورتیکه کودک آزاری کودک به صورت عمد و یا غیر عمد باشد، نیاز به پیگیری دارد.

گزارش: زهرا فرامرزدوست

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا