دستگاه خراطی کاسه تراش به مرحله تولید رسید

به گزارش سینا پرس فارس، وجود و بروز علم در هر زمینه ای باعث رشد، پیشرفت و ایجاد آسایش می شود. صنایع دستی نیز یکی از عرصه هایی است که با وجود قدمت چندین هزار ساله، ورود ماشین آلات صنعتی همانند تراش، برش، بروس چوب و… که حاصل علم بشر بوده برخی از مشکلات را برای فعالین این عرصه برطرف کرده است.
مهدی فولادفر یکی از فعالین حوزه خاتم کاری به همراه پسرش ماهان که دانشجوی رشته طراحی صنعتی است با به کارگیری علم توانسته "دستگاه خراطی کاسه تراش" را که در هنر منبت و خاتم کاربرد فراوان دارد، اختراع و به مرحله تولید برساند.

فولادفر در خصوص ایده این دستگاه در گفتگو با خبرنگار سیناپرس فارس گفت: وقتی که مشاهده کردیم نمونه خارجی این دستگاه وارد نمی شود و دارای قیمت بالایی است، ایداه اختراع و بومی سازی این دستگاه به فکر ما رسید.

وی افزود: این دستگاه تولید داخل کشور بوده و تمامی اجزا آن اختراع ما است و نمونه دیگری دارای مرغک و برای پایه تراشی استفاده می شود.
این استاد خاتم کاری با بیان اینکه قیمت خارجی دستگاه حدود 120 میلیون تومان است اظهار داشت: قیمت تمام شده دستگاه ما حدود 36 میلیون است و در شاخه خراطی، ظروف چوبی، نرده های پایه تراش  و در هنر منبت و خاتم کاربرد دارد.

به گفته فولادفر ساخت نمونه اولیه این دستگاه دو سال به طول انجامیده که طی چند ماه آینده مرحله تولید انبوه آغاز می شود.

وی مصرف برق خیلی پایین، عدم وجود لرزش و توانایی تولید هر 30 دقیقه یک قطعه چوبی را از مزایای این دستگاه دانست و خاطرنشان کرد: به دلیل صدای کم موتور در منزل نیز امکان استفاده وجود دارد.

گفتنی است به صورت مستقیم ۱۲۲۱۲ نفر در عرصه صنایع دستی استان فارس مشغول فعالیت هستند و سالیانه ۱۲ میلیون دلار صنایع دستی از استان به کشور های مختلف صادرات انجام می‌گیرد.

گزارش : حمیدرضا ثابت نسب

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا