با این 4 ترفند توت فرنگی را شست و شو دهید

به گزارش سیناپرس، توت فرنگی به علت دارا بودن ویتامین ث، پتاسیم، منگز و فولات (B9) از ارزش غذایی بسیار زیادی برخوردار است. یافته ‌های جدید دانشمندان نشان می‌ دهد توت فرنگی دارای مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است که به سلامت قلب کمک کرده و از سلول های مغزی در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند. از سوی دیگر، تحقیقات نشان داده که مصرف توت فرنگی به علت داشتن آنتی اکسیدان برای جلوگیری از آب مروارید، ماکولار و سایر بیماری های چشمی بسیار مفید است. همچنین توت فرنگی حاوی آنتوسیانین است که رطوبت عروق خونی را کم کرده و در نتیجه فشار خون را کاهش می دهد.

توت فرنگی منبع فوق العاده ای از ویتامین C و فیبر است به همین دلیل می تواند از ایجاد سرطان های پوست، ریه، مثانه و سینه جلوگیری کند. همچنین ویتامین K، پتاسیم و منگنزی که در توت فرنگی وجود دارد، می تواند سلامت استخوان را بهبود ببخشند.

هرچند توت فرنگی خواص بیشماری دارد اما متاسفانه هم اکنون در فهرست سالانه دوازده محصول آلوده کشاورزی قرار دارد و رتبه نخست محصولات کشاورزی را به خود اختصاص داده است. به گزارش سیناپرس، گزارش سالانه کارگروه محیط زیست (EWG) نشان می ‌دهد که تقریبا ۷۰ درصد توت فرنگی ‌ها حاوی بقایای سموم دفع آفات هستند و حداقل ۲۰ نوع سم مختلف در آن ‌ها قابل شناسایی است.

البته قرار گرفتن این میوه در رتبه نخست محصولات آلوده کشاورزی بدین معنا نیست که باید از خوردن این میوه چشم پوشی کنیم بلکه باید با رعایت چند نکته اساسی هنگام خرید و شست و شو به خوردن این میوه ادامه دهیم.

هنگام خرید توت فرنگی باید چه نکاتی را رعایت کنیم؟

1- توت فرنگی به راحتی خراب و فاسد می شود و مدت زمان ذخیره سازی آن نیز بسیار کوتاه است بنابراین فقط به همان اندازه که ظرف چند روز آینده  قصد خوردن توت فرنگی را دارید، خرید کنید.

2- از خریدن توت فرنگی هایی که خشک شده اند، یا کپک زده اند اجتناب کنید. همچنین از خرید توت فرنگی های خیس نیز اجتناب کنید زیرا خیس شدن توت فرنگی باعث خرابی آن می شود.

3-اگر توت فرنگی ارگانیک در دسترس بود، آن را انتخاب کنید.

4- توت فرنگی خوب، باید قرمز روشن، سفت و براق باشد.

5- توت فرنگی بدون برگ های سبز رنگ نیز احتمال آلودگی زیادی دارد و نباید آن را انتخاب کنید.

چگونه توت فرنگی را شست و شو دهیم؟

برخی به اشتباه برای ضدعفونی توت فرنگی از مایع ظرفشویی استفاده می ‌کنند در حالی که استفاده از مایع ظرفشویی می ‌تواند به بافت توت فرنگی آسیب وارد کند و باعث فاسد شدن سریع آن شود. در ادامه چند روش برای شست و شوی بهتر توت فرنگی ارایه می دهیم.

روش اول؛ شستن با آب: نگه داشتن یک بسته توت فرنگی در زیر آب روان روشی درستی برای شستن توت فرنگی نیست زیرا فشار آب می ‌تواند توت فرنگی‌ ها را له کند بنابراین بهتر است یک کاسه بزرگ را با آب سرد پر کنید، سپس توت‌ فرنگی ‌ها را با ملایمت در آبکش قرار داده و آنها را در کاسه آب قرار دهید و به آرامی با دست هر دانه را تمیز کنید. در نهایت توت فرنگی ‌ها را در معرض هوای آزاد قرار داده یا با استفاده از یک دستمال تمیز خشک کنید.

روش دوم؛ شستن با سرکه: محلول سرکه با برخوداری از خواص ضدعفونی ‌کنندگی می ‌تواند باکتری ‌ها و آلودگی‌ های بیشتری را از سطح میوه پاک کند و همچنین فساد آن را نیز به تعویق بیندازد از اینرو می توانید توت فرنگی را با محلول سرکه تمیز کنید برای انجام این کار توت فرنگی ها را باید در مخلوط 3 به 1 آب و سرکه سفید غرق کنید. از خیساندن طولانی مدت توت فرنگی در مخلوط آب و سرکه خودداری کنید زیرا پس از مدتی توت فرنگی‌ ها شروع به جذب عطر و طعم سرکه می‌ کنند. پس از پایان آبکشی، توت فرنگی ‌ها را آهسته با دستمال کاغذی خشک کنید.

روش سوم؛ شستن با آب لیمو: برای ضدعفونی کردن این نوع از میوه ها باید مخلوطی از 2 پیمانه آب و نصف پیمانه آب لیمو تهیه کنید و آن را به روی میوه اسپری کنید و پس از گذشت 10 دقیقه میوه ها را به خوبی بشویید.

روش چهارم؛ شستن با شوینده های گیاهی: نصف یک لگن تمیز یا سینک را با آب سرد پر کنید و به میزان 2 اونس از محلول شستشوی گیاهی را اضافه کنید و خوب تکان دهید و خوب بچرخانید، سپس توت فرنگی ها را در آن بریزید و پس از چند ثانیه از ظرف خارج و آبکشی کنید. در پایان با یک حوله تمیز توت فرنگی ها را خشک کنید.

چگونه توت فرنگی را تازه نگه داریم؟

1- توت فرنگی های خراب و خیلی رسیده و نارس را جدا کنید.

2- نیازی نیست کل توت ‌فرنگی های خریداری ‌شده را بشویید و سپس در یخچال بگذارید زیرا ماندگاری آن به‌ شدت کاهش پیدا می کند.

3- توت ‌فرنگی نشسته در دمای یخچال پنج تا هفت روز و در دمای اتاق فقط یک تا دو روز قابل نگهداری است. اگر می خواهید توت فرنگی ها را در فضای خانه برای مدتی قرار دهید بهتر است آب اضافی آنها را با دستمال حوله ‌ای بگیرید و روی آنها را با لایه ای از پلاستیک بپوشانید یا در ظروف دردار نگه دارید. اگر قصد نگهداری توت فرنگی ها در یخچال را دارید باید آنها را در ظرف بزرگ به صورت لایه ای نازک بچینید زیرا لایه های زیری خیلی سریع می توانند کیفیت خود را از دست دهند.

4- می توانید توت فرنگی را درون کیسه های مخصوص فریز قرار دهید و آنها منجمد کنید؛ برای اینکه توت فرنگی ها را نیز از حالت انجماد در بیاورید  باید آنها را برای مدتی در یخچال قرار دهید زیرا خروج از انجماد در دمای محیط به شدت کیفیت توت فرنگی ها را پایین می آورد.

گزارش: بیتا اکبری

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا