اهدا نشان نقش ماندگار به سه پیشکسوت صنایع دستی فارس

به گزارش سیناپرس فارس، وی افزود: صنایع دستی از دیرباز عامل اشتغال و درآمد به ویژه در روستاها بوده و در بحبوحه رشد صنعتی، صنایع دستی ارزش خود را از دست نداده است.

معینی با بیان اینکه سفره رنگین صنایع دستی ایران هنرمندان بیشماری را گرد خود آورده است، خاطرنشان کرد: ۷۰ درصد از فعالان صنایع دستی استان فارس بانوان هستند و شهر آباده به عنوان شهر منبت و شهر شیراز به عنوان   شهر صنایع دستی به ثبت جهانی رسیده است.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس با اشاره به اینکه ۱۹۲ اثر استان گواهی مهر اصالت یونسکو دریافت کرده اند، تاکید کرد:  بیش از ۹۰ سمینار تخصصی و بین المللی برگزار شده و ۹۴۲ کارگاه گروهی راه اندازی شده است.

وی تصریح کرد: ۳۰ هزار نفر صنعتگر در سامانه هوشمند وزارت خانه پروانه اشتغال گرفته اند لذا ۳ هزار نفر هنرمند صنایع دستی نیز بیمه شده اند.

به گفته معینی ۱۶ هزار ۹۱۱ نفر در رشته های مختلف صنایع دستی در استان فارس تحت آموزش قرار گرفته اند و ۳۷۰ نفر شاغلین در صنایع دستی آموزش های تکمیلی را طی نموده اند.

این مقام مسئول در خصوص شاغلین در حوزه صنایع دستی گفت: به صورت مستقیم ۱۲۲۱۲ نفر در صنایع دستی مشغول فعالیت هستند و در کل سالیانه بیش از ۹۹ میلیون دلار و سالیانه ۱۲ میلیون دلار صنایع دستی صادرات داشته ایم که شاهد رشد ۲۲ درصدی به صورت سالیانه هستیم.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس معرفی ۱۵۳۶ طرح تسهیلاتی به مبلغ ۳۸ میلیارد تومان را از دیگر فعالیت ها در حوزه صنایع دستی استان فارس عنوان کرد و اذعان نمود: بازارچه اقوام ایرانی در تخت جمشید با ۵۵ غرفه با پیشرفت فیزیکی ۲۵ درصد برای عرضه محصولات صنایع دستی در حال ساخت است و امیدواریم تا پایان سال جاری شاهد افتتاح این مجموعه باشیم.

معینی تاکید کرد: در حقیقت صنایع دستی زیبایی و طراوت زندگی انسان‌ها است.

وی از راه اندازی بازارچه صنایع دستی شاهچراغ(ع) خبرداد و تصریح کرد: صنایع دستی زمینه ساز توسعه همه جانبه اقتصاد است و با پشتیبانی و بازاریابی نقش مهمی در اشتغال پایدار داشته باشیم.

گفتنی است امروز در مراسم روز جهانی صنایع دستی استان فارس از استاد عبدالخالق گلریز خاتمی، استاد بهرام منبتی پیشکسوت هنر منبت کاری استاد رضا جانعلی پور پیشکسوت مقرس تقدیر و نشان نقش ماندگار برای اولین بار به این پیشکسوتان عرصه صنایع دستی اهدا شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا