نباید فرهنگ را در جامعه دانشگاهی نادیده بگیریم

دکتر حسین سلیمی در اختتامیه جشنواره رویش با بیان اینکه اگر از فرهنگ غفلت کنیم و آن را به عنوان مبنای شکل‌گیری تمام پدیده‌های اجتماعی ندانیم؛ دانشگاه‌ها و به تبع آن جامعه دچار بحران و مشکلات بسیاری خواهد شد، گفت: ما نمی‌توانیم در نظام آموزش عالی فرهنگ را به عنوان یک امر کوچک ببینیم و جایگاه فرهنگ را به عنوان یک فوق برنامه بکاهیم. پدیده های اقتصادی در واقع فرهنگی هستند و رفتار اقتصادی از یک نظام معنایی نهفته در ذهن تولیدکننده و مصرف‌کننده بر می‌خیزد.

وی تاکید کرد: نظام معنایی همان فرهنگ است برخلاف نظر سنتی نمی‌توانیم فرهنگ را تبلیغات بدانیم. کار تبلیغاتی لازم است اما فرهنگ محدود به تبلیغات نیست.

سلیمی اظهار کرد: فرهنگ آداب و سنن ایستا هم نیست. فرهنگ نظام معنایی سیالی است که در جامعه، هویت انسان و هنجارهای رفتاری او و در نهایت کنش انسان چه کنش اجتماعی و چه کنش فردی تحت تاثیر آن شکل می گیرد.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی تاکید کرد: بر همین اساس تمام فعالیت‌های اقتصادی ما در واقع فرهنگ هستند و در واقع همه چیز در جامعه ما فرهنگی است حتی تکنولوژی. در ۲۰۰ سال گذشته تکنولوژی بلایی بر سر زیست‌بوم ما آورده است که کم‌کم امکان زیستن از بین رفته است‌.

به گفته وی، بر این اساس ما نباید فرهنگ را در جامعه دانشگاهی نادیده گرفته و فراموش کنیم و فکر کنیم فرهنگ صرفا زینت‌المجالس است. رویدادهایی مثل این جشنواره را نباید به عنوان یک رویداد تک ساحتی که یک یا دو بار در سال برگزار می شود تلقی کنیم.

وی گفت: اگر جشنواره را با فعالیت سالانه دانشجویان پیوند بزنیم یا آن را مقدمه فعالیت سالانه آنها قرار دهیم جشنواره معنادارتر می‌شود. امیدواریم دانشگاهیان بتوانند در یک جریان دائمی، فرهنگ و هنر خود را بسازند و در آینده دانشگاه و جامعه نقش‌آفرین باشند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا