تشکیل پردیس‌های علم و فناوری در کشور قانونی خواهد شد

دکتر غلامحسین رحیمی شعرباف در نشست روئسای پارک‌های علم و فناوری کشور، گفت: خوشبختانه با پیشرفت‌های کمی و کیفی پارک‌های علم و فناوری در کشور، این نهادهای علمی جایگاه اصلی خود را در توسعه فضای فناورانه و بهبود کسب و کارها به دست آورده‌اند. پارک‌های علم و فناوری بعد از دانشگاه‌ها، دومین مرجع تولید علم و فناوری هستند و با فعالیت‌های اثرگذار خود جایگاه خوبی بین مسئولان و مردم پیدا کرده‌اند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم افزود: در سال‌های اخیر دولت و سازمان برنامه و بودجه حمایت‌های لازم را از پارک‌ها داشته‌اند و شاهد توسعه کمی و کیفی این مراکز علمی تاثیرگذار بودیم. مجلس شورای اسلامی هم در راستای تحقق جهش تولید حمایت‌های خوبی از پارک‌های علم و فناوری دارد که می‌تواند منجر به اتفاقات تاثیرگذار در توسعه پارک‌های علم و فناوری کشور باشد.

وی ادامه داد: اگر قانون جهش تولید بدون تغییر در مجلس به تصویب برسد، تشکیل پردیس‌های علم و فناوری هم به عنوان مکمل پارک‌های علم و فناوری استانی در کشور قانونی خواهد شد. در حال حاضر دو پردیس رفسنجان و نیشابور در حال ایجاد ظرفیت برای فعالیت قانونی هستند.

دکتر رحیمی با اشاره به ورود دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور به حوزه توسعه فناوری و اهمیت تعامل پارک‌ها با این دو نهاد علمی گفت: نقش مهم پارک‌ها در تولید فناوری و اشتغال‌زایی می‌تواند عامل مهمی در گسترش این ظرفیت در دانشگاه‌های کشور باشد که تنها در سایه تعامل هرچه بهتر این سه ضلع مثلث پیشرفت میسر خواهد شد.

وی تاکید کرد: در این زمینه یکی از شاخص‌های اصلی وزارت علوم در ارزیابی عملکرد دانشگاه‌ها، فعالیت‌های فناورانه است که در سایه ایجاد پارک‌های علم و فناوری دانشگاهی صورت می‌گیرد. البته ظرفیت‌های ایجاد این پارک‌ها در همه دانشگاه‌های کشور وجود ندارد که باید ایجاد شود.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: فضای مناسب برای توسعه پارک های علم و فناوری در کشور مهیا شده است‌، هرچند هنوز موانعی در زمینه های مالی و مقرراتی وجود دارد و البته همه تلاش ما رفع این موانع است.

دکتر رحیمی ادامه داد: ساز و کارهای تبدیل علم به فناوری و فناوری به محصول در کشور فراهم شده است و پارک‌های علم و فناوری نقش محوری در این زمینه دارند.

به گفته معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، در حوزه توسعه فناوری هنوز اوایل کار هستیم و علاوه بر نهادهای فناور، نقش پذیران دیگری وجود دارند که به همکاری آنان نیاز است.

دکتر رحیمی با تاکید بر لزوم گسترش پارک‌های استانی نیز خاطرنشان کرد: سیاست این است که در هر استان یک پارک جامع داشته باشیم و باید در جهتی حرکت کنیم که رئیس پارک استان به استاندار فناوری استان تبدیل شود.

او همچنین نسبت به عملکرد خلاقانه پارک‌های استانی تاکید کرد و گفت: اگرچه اصول اولیه پارک‌ها یکسان است، اما تفاوت‌های پارک‌ها باید مشهود و رقابت مبتنی بر نوآوری و ابتکارات باید اصل باشد. چرا که پارک‌ها مراکز نوآوری هستند و بنابراین اولین مظهر نوآوری باید در پارک دیده شود که خوشبختانه زمینه آن موجود است.

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، این مقام مسئول در پایان با اشاره به تشکیل صندوق توسعه علمی کشور در آینده نزدیک گفت: مهمترین هدف تشکیل این صندوق رفع موانع موجود در راه توسعه کمی و کیفی پارک‌های علم و فناوری کشور خواهد بود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا