جایزه مصطفی(ص) در زمره جوایز مهم و کلیدی جهانی است

دکتر سید سعیدرضا عاملی در آیین جایزه مصطفی(ص)  افزود: ایرانیان به دلیل فرهنگ میزبانی خوبی که دارند برخی مواقع خودشان را فراموش کرده و دیگران را مرجح می‌دانند.

وی ادامه داد: نمی‌توان رتبه جهانی ایران که در سال ۲۰۲۰  تولید علم آن از لحاظ کمی رتبه ۱۵ و از لحاظ رتبه کیفی ۱۲ و در نانو رتبه چهارم پیدا کرده را نادیده گرفت و در اهدای جوایز، دانشمندان ایرانی را لحاظ نکرد؛ البته نباید جانبداری در این زمینه کرد ولی نباید دانشمندان داخلی را فراموش کنیم و باید نگاه واقع‌بینانه داشته باشیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: دانشمندان ایرانی با محدودیت امکانات و منابع خلاقیت‌های بسیار بالایی دارند،  بالاترین امکانات پژوهشی در آمریکا است ولی اگر کسی با امکانات کمتر بتواند خلق اثر علمی کند خود این یک شاخص است.

عاملی گفت: باید به رأی داوران اعتماد کرد و جزییاتی که درمورد افراد در این رویداد گفته شد نشان دهنده این است که افراد وزین و قابل اعتمادی انتخاب شده‌اند؛ هرچند برخی ابهامات و مشکلات در بسط و ارتقای جایزه مطرح است که می‌توان برای دوره‌های بعدی جایزه نسبت به بازبینی و اصلاح اساسنامه اقدام کرد.

 اساسنامه جایزه علمی ـ فناوری پیامبر اعظم (ص) معروف به جایزه مصطفی (ص) در جلسه ۷۱۴ مورخ ۳۰خرداد۱۳۹۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان جایزه عالی علم و فناوری جمهوری اسلامی ایران به تصویب رسید و محوریت اصلی جایزه، شناسایی و معرفی برترین‌های علم و فناوری جهان اسلام است.

این امر از طریق ارزیابی طرح‌های علمی و فناورانه و اعطای جایزه به دانشمندان و متخصصین برتر در سطح جهان اسلام صورت می‌گیرد. به علاوه، این جایزه به دنبال ایجاد فضایی است که در آن صاحبان و متقاضیان فناوری در کشورهای اسلامی حضور یابند و ضمن ارایه دستاوردها و نیازهای خود، زمینه برای تعامل و همکاری بیشتر آنها فراهم شود.

جایزه مصطفی (ص) هر دو سال یک بار به دانشمندان برتر جهان اسلام در حوزه های علوم و فناوری نانو، علوم و فناوری ارتباطات و اطلاعات، علوم و فناوری زیستی و پزشکی و طرح برتر در دیگر رشته ها اعطا می‌شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا