نماینده WHO از پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم بازدید کرد

دکتر سید جعفر حسین؛ نماینده جدید سازمان جهانی بهداشت در ایران، با حضور در پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران، ضمن آشنایی با ظرفیت ها و دستاوردهای پژوهشی مرتبط با بیماری های غیرواگیر، درخصوص ابعاد مختلف ارتقای همکاری های بین المللی با این سازمان، گفتگو کرد.

وی این پژوهشگاه را در بین کشورهای منطقه الگویی مناسب دانست و عنوان کرد: امیدوارم در دوره جدید ماموریتم در ایران همکاری بین پژوهشگاه و WHO گسترش یابد.

وی ضمن تاکید بر لزوم آشنایی مراکز منطقه با توانمندی های مراکز پژوهشی مختلف گفت:  بسیاری از کشورهای منطقه دانش فنی و نیروی انسانی آموزش دیده را برای اجرای پیمایش هایی که نمونه های زیادی از آن ها در این پژوهشگاه انجام شده است، در اختیار ندارند.

نماینده جدید سازمان جهانی بهداشت در ایران با تاکید بر اینکه لازم است یافته های تحقیقاتی تولید شده در پژوهشگاه ها، جهت مداخلات پیشگیرانه فردی و جمعیتی بر عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر و سیاست‌گذاری در این حیطه به کارگرفته شوند، ادامه داد: متاسفانه در بیشتر کشورهای منطقه امر و داده‌های سلامت بسیار پراکنده‌اند و امیدواریم که بتوان از توانمندی‌های پژوهشگاه در بحث تجمیع و تفسیر داده‌های سلامت در منطقه استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه پاندمی کووید-19 فرصت مناسبی برای آموزش مجازی ایجاد کرده است، پیشنهاد کرد تا این دانش به صورت بسته‌های مدون در اختیار کارشناسان حوزه مدیریت بیماری‌های غیرواگیر در سطح منطقه قرار گیرد و از حمایت دفتر تهران در این خصوص خبر داد.

دکتر باقر لاریجانی، رییس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران و نایب رییس کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماریهای غیر واگیر نیز در این دیدار، ضمن تشریح فعالیت ها و تجارب پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم، بیان کرد: پژوهشگاه علوم غدد طی ۲۵ سال در عرصه پژوهش توفیقات ارزشمندی را برای کشور به ارمغان آورده است و توانسته دستاوردهایی در سطح ملی و بین ‌المللی کسب کند که آن را ناشی از تلاش های بی وقفه محققین، اساتید و تمامی اعضای پژوهشگاه در مراکز تحقیقاتی مختلف می داند.

وی با اشاره به فعالیت های پژوهشگاه در راستای ظرفیت سازی، تولید شواهد و اجرای پروژه های کلان ملی اظهار کرد: این پژوهشگاه می تواند با در اختیار قراردادن تولیدات پژوهشی به ذی نفعان،  به پیشبرد اهداف نظام سلامت کمک کند.

نایب رییس کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماریهای غیر واگیر ادامه داد: تعداد استنادات بالا به پژوهش های انجام شده در این قطب تحقیقاتی، نشان از کیفیت تحقیقات و جذابیت آن برای سایر محققان دارد.

وی همچنین به سامانه ثبت بیماری های غدد درون ریز اشاره کرد و افزود: با توافقی که با معاونت های بهداشت و درمان وزارت بهداشت به عمل آمده است، مقرر است این سامانه جهت گردآوری اطلاعات مرتبط با بیماری های غدد درون ریز در کشور با ارائه مدلی از پژوهشگاه پیاده سازی شود.

در بخش های دیگری از این جلسه دکتر فرشاد فرزادفر، خلاصه ای از فعالیت های مرکز متبوع خود در زمینه تولید شواهد در زمینه بیماری های غیرواگیر ارائه کرد.

دکتر افشین استوار، رییس مرکز تحقیقات استئوپروز پژوهشگاه نیز رویکرد پژوهشگاه در زمینه مدیریت پوکی استخوان را تشریح کرد.

وی همچنین مراقبت یکپارچه استئوپروز و شکستگی را شامل سه سطح پیشگیری اولیه، مدیریت و درمان و پیگیری خواند و افزود: در همین راستا، خدمات یکپارچه شکستگی های ثانویه (FLS) شامل شناسایی، ارزیابی، درمان و پیگیری موارد شکستگی اولیه در چند بیمارستان به صورت پایلوت مستقر شده است.

همچنین دکتر رامین حشمت، رییس مرکز تحقیقات بیماری های مزمن و صعب ‌العلاج، به نقش پژوهشگاه در اجرای پیمایش های ملی و مطالعات جمعیتی جهت تصمیم گیری های بخش سلامت اشاره کرد.  

در ادامه نیز، دکتر آزاده ابراهیم حبیبی، مدیر امور بین الملل پژوهشگاه، مسیر تحقیقات علوم پایه در پژوهشگاه از آزمایشگاه تا بالین را شرح داد.

دکتر فریده رضی، رییس مجموعه آزمایشگاه های تحقیقاتی و بالینی پژوهشگاه نیز امکانات و انواع خدمات با مصارف پژوهشی و  تشخیصی را که در مجموعه آزمایشگاه های پژوهشگاه در جریان است، تشریح کرد.

همچنین، دکتر عطاالله پورعباسی، رییس مرکز ایده پروری و نوآوری پژوهشگاه نیز مسیر تکمیل چرخه پژوهش در این مرکز و تلاش جهت تبدیل نتایج تحقیقات به محصولات قابل عرضه و خلق ثروت دانش ‌بنیان و توسعه اکوسیستم فناوری و نوآوری را تشریح کرد.

دکتر محمدرضا مهاجری تهرانی نیز مسیر ارائه خدمات سلامت به بیماران دیابتی در پژوهشگاه را تعریف کرد.

در ادامه این دیدار، دکتر سید جعفر حسین، با حضور در بخش های مختلف تحقیقاتی پژوهشگاه، از امکانات و تجهیزات بیوبانک، آزمایشگاه های تحقیقاتی، بخش های پژوهشی و دیتا سنتر، بازدید کرد.

بنابر اعلام وبدا، دکتر سید جعفر حسین، جانشین دکتر کریستوف هملمن نماینده سابق سازمان جهانی بهداشت شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا