صدایتان، افسردگی شما را لو می دهد

به گزارش  سیناپرس به نقل از دیلی میل، محققان دانشگاه مریلند به تازگی اعلام کرده اند که به دنبال ایجاد اپلیکیشنی برای گوشی های هوشمند هستند که بتواند با تغییر تن صدای افراد، افسردگی آنها را تشخیص دهد. آنها بر این باورند که هماهنگی گفتار در زمان افسردگی تغییر می کند. افرادی که دچار افسردگی می شوند، اغلب قادر نیستند سریع فکر کنند، صحبت کردن آنها کند شده و بین کلماتی که بیان می کنند، مکث زیادی دارند. 

بنابراین، با استفاده از اپلیکیشن تشخیص صدا که براساس یادگیری عمیق که نوعی یادگیری ماشینی برپایه شبکه های عصبی هوش مصنوعی است، می توان به تشخیص چنین ویژگی هایی کمک کرد. در حالت کلی، این نشانه ها معمولا جزئی بوده و کسی به آنها توجه نمی کند. 

این اپلیکیشن حتی می تواند از سوی درمانگران سلامت روان به بیماران آنها توصیه شود تا با استفاده از آن، ویدئو یا صداهایی از خودشان را با حال و هوایی که دارند ارسال کنند تا توسط اپلیکیشن ارزیابی شود. استفاده از این نرم افزار موبایلی به بیماران و اطرافیان آنها کمک می کند تا نسبت به تغییراتی که در خلق و خوی آنها رخ می دهد، مطلع باشند.
به گزارش سیناپرس، هنوز نامی برای این اپلیکیشن انتخاب نشده و محققان در مراحل ابتدایی برنامه ریزی آن هستند و پس از عرضه آن، بیماران می توانند از آن برای کنترل جلسات درمان افسردگی خود در منزل استفاده کنند. درمانگران این نرم افزار را به بیماران در حال بهبود یا مبتلا به افسردگی خفیف پیشنهاد می دهند. 
نکته ای که در استفاده از این اپلیکیشن اهمیت دارد، این است که درمانگر به نیاز بیمار خود به درمان و جلوگیری از تشدید افسردگی او و احتمال اقدام به خودکشی کمک می کند. کاربر با نصب این اپلیکیشن روی گوشی هوشمند خود، ابتدا باید به پرسش هایی درباره نوع احساس فیزیکی و احساسی که طی هفته قبل داشته اند، پاسخ دهد.
کاربران به طور شفاهی و صوتی به سؤالات پاسخ می دهند و صدای آنها توسط اپلیکیشن ضبط می شود. همچنین حین صحبت کردن، فیلم هم از کاربر گرفته می شود و در صورت تمایل می توانند دوربین گوشی را فعال کنند. به گزارش سیناپرس؛این اپلیکیشن با بررسی هماهنگی بیان، زبان و حرکات صورت، می تواند شدت افسردگی را تعیین کند. در صورت مشاهده تغییراتی در این نشانه ها، افراد مشخص شده و به درمانگر اعلام می شود. 

منبع:ندا اظهری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا