استفاده از نور ال ای دی برای کنترل ژن‌ها از طریق پوست

به گزارش تی ان، اکنون گروهی از محققان مؤسسه فناوری فدرال زوریخ در مطالعه اخیرشان قصد داشتند از منبع نور ال ای دی برای کنترل ژن‌ها و تغییر رفتار سلول‌ها از طریق پوست استفاده کنند.

این مطالعه توسط "مارتین فوسنگر"(Martin Fussenegger) از دانشکده علوم و مهندسی سیستم زیستی انجام شد. وی درباره این مطالعه گفت: هیچ سیستم مولکولی طبیعی در سلول‌های انسانی به نور سبز پاسخ نمی‌دهد، بنابراین ما مجبور شدیم چیز جدیدی بسازیم.

محققان این مطالعه پس از مدتی بررسی در نهایت یک کلید مولکولی ایجاد کردند که پس از ایمپلنت، با نور سبز ساعت هوشمند فعال می‌شود. این کلید به یک شبکه ژنی که محققان آن را وارد سلول‌های انسانی کردند، متصل است. در این مطالعه آنها از سلول‌های HEK ۲۹۳ برای ایجاد نمونه اولیه استفاده کردند. این شبکه به دلیل ساختار خاصی که دارد به محض قرار گرفتن سلول‌ها در معرض نور سبز، می‌تواند انسولین یا مواد دیگری تولید کند. خاموش شدن چراغ، کلید را غیرفعال کرده و روند را متوقف می‌کند.

از آنجا که آنها از نرم افزار استاندارد ساعت‌های هوشمند استفاده می‌کردند، دیگر نیازی به توسعه برنامه‌های اختصاصی نبود. در طول آزمایشات، آنها با باز کردن برنامه در حال اجرا چراغ سبز را روشن کردند.

کلید مولکولی ساختاری پیچیده‌ است. یک ساختار مولکولی در غشای سلول‌ها ادغام شده و به قطعه‌ای متصل می‌شود و به محض اینکه نور سبز ساطع می‌شود، اجزایی که به سلول رفته‌اند، جدا شده و به هسته سلول منتقل می‌شود و در آنجا ژن تولید کننده انسولین را تحریک می‌کنند. هنگامی که چراغ سبز خاموش می‌شود، قطعه جدا شده به قطعه داخلی خود که در غشا قرار دارد دوباره متصل می‌شود. محققان این سیستم را روی خوک و موش‌ها با موفقیت آزمایش کردند.