هدف گیری سلول‌های مغز با نور گامی مهم در کاهش عوارض دارو

حوزه اپتوژنتیک (optpgenetics) یا تحریک سلول‌های عصبی خاص در مغز توسط نور، دارای پتانسیل‌های گسترده‌ای در حوزه علوم اعصاب بوده و حتی ممکن است در آینده برای معکوس کردن نابینایی، تغییر آستانه درد و حتی تغییر ساعت بیولوژیکی بدن مورد استفاده قرار بگیرد.

محققان دانشگاه ایلینیوز با همکاری دانشگاه واشنگتن دستگاه قابل کاشتی در مغز طراحی کرده‌اند. این دستگاه کوچک از ویژگی کانال‌های میکروفلوئیدی و میکروپمپ‌ها برخوردار بوده و به نرمی بافت مغز است تا از بروز التهاب و آسیب‌های مغزی جلوگیری کند.

در این دستگاه چهار محفظه جداگانه برای حمل مستقیم دارو به مغز و آرایه‌های ال‌ای‌دی در مقیاس سلولی (μ-ILED) برای تاباندن نور بر روی سلول‌های خاص در نظر گرفته شده است؛ عملکرد این دستگاه کوچک قابل کاشت از راه دور قابل کنترل است.

محققان با کاشت این دستگاه در مغز موش‌ها موفق به انتقال دارو به بخش خاصی از مغز و تحریک نورون‌های مسئول حرکت شدند. در آزمایش دیگری، نور بر روی سلول‌های خاص مغزی تابانده شدند؛ این سلول‌ها، پروتئین‌های حساس به نور را بیان کرده و منجر به آزادسازی دوپامین می‌شود.

به گفته جردن مک‌کال از دانشگاه واشنگتن، از این طریق امکان تحویل دارو با فشردن یک دکمه فراهم می‌شود؛ برای این کار از فناوری مادون قرمز – مشابه آنچه در کنترل تلویزیون وجود دارد – استفاده می‌شود. از این فناوری می‌توان در آینده برای تسکین درد، بهبود علائم صرع، افسردگی و سایر اختلالات عصبی استفاده کرد.

نتایج این تحقیق در مجله Cell منتشر شد.