تصفیه آب آلوده در زمین و مریخ با کاتالیزور ساده

کاتالیست تازه می‌تواند مواد شیمیایی مضر موجود در آب در محیط‌های مختلف را حذف کند. این کاتالیست از خانواده پرکلراتها است که از یک اتم کلر و چهار اتم اکسیژن تشکیل شده‌اند. این اکسیدکننده‌های پرقدرت بیشتر در سوخت موشک و برای آتش بازی به کار می‌روند و به عنوان یک محصول جانبی با استفاده از مواد شیمیایی پاک کننده و علف‌های هرز تولید می‌شوند. البته حجم زیاد این کاتالیست موجب مشکلاتی برای سلامتی افراد می‌شود.

یافتن این کاتالیست علاوه بر زمین بر روی مریخ نیز ممکن است و لذا می‌توان از آن برای پاک کردن آلاینده‌های آب در این سیاره سرخ رنگ نیز استفاده کرد. برای استفاده از این کاتالیست بدون نیاز به فشار بالا و گرمادهی شدید، از سه ماده دیگر استفاده می‌شود که عبارتند از کودی معروف به سدیم مولیبدات، یک لیگاند آلی به نام بی پیریدین و پالادیوم.

با کمک مقداری گاز هیدروژن، این سه ماده با هم عمل کرده و پرکلرات را به سرعت و به شکل تقریباً کامل تجزیه می‌کنند.

دقت عملکرد این کاتالیست ۹۹.۹۹ درصد اعلام شده است و تا به حال از تمامی کاتالیست های شیمیایی مورد استفاده برای تصفیه آب‌های آلوده موفق تر بوده است. همچنین می‌توان از آن برای پاکسازی حجم متنوعی از آب استفاده کرد.