ایربگ و کمربند ایمنی چگونه اختراع شدند؟

به گزارش سیناپرس،ما حدود دو دهه است که با سیستم های پیشرفته خودروها و سامانه های کمک راننده، زندگی می کنیم و تاکنون طراحان خودرو برای بهبود ایمنی جاده ها اقدامات زیادی انجام داده اند. شما با یک نگاه اجمالی می توانید فناوری های مختلفی همچون، سامانه پیشگیری از واژگون شدن خودرو،  کروز کنترل تطبیقی ، ترمز اضطراری مستقل وسامانه ضد تصادف را  در یک اتومبیل مدرن پیدا کنید.

این موضوع بدان معنی است که وجود استانداردهای اولیه حفاظت از راننده و ایمنی جاده اغلب امری بدیهی تلقی می شود ، زیرا تولید کنندگان موظف هستند آخرین فن آوری امنیتی خود را در خودروهایشان به نمایش بگذارند. در این گزارش به بررسی دو استاندارد پایه در امنیت خودروها می پردازیم که شامل ایربگ یا همان کیسه هوا و کمربند ایمنی می شود:

کمربند ایمنی سه نقطه ای توسط شرکت خودروساز سوئدی یعنی ولوو در سال ۱۹۵۹ ایجاد شده و نکته جالب این که شرکت سوئدی ولوو به منظور حفظ جان مردم سراسر جهان در سوانح رانندگی،  حق ثبت اختراع خود را به صورت رایگان در اختیار سایر تولیدکنندگان قرار داد. به گزارش سیناپرس،ولوو همچنین در سال ۱۹۶۳ ، اولین سازنده ای بود که کمربندهای ایمنی سه نقطه ای را به عنوان تجهیزات استاندارد امنیتی در محصولات خود نصب کرد.
  بدون اغراق این فناوری به ظاهر ساده تاکنون در گوشه و کنار جهان، جان هزاران هزار انسان را نجات داده است ولی به نظر می رسد این فناوری به تنهایی برای حفظ جان سرنشینان خودرو در تصادف های شدید کافی نبوده و به همین دلیل کم کم شاهد ظهور فناوری جدیدتری به نام کیسه هوا بودیم که عملکرد کمربند ایمنی را تکمیل می کرد.

تاریخچه ایده استفاده از ایربگ یا نوعی بالشتک بادی با هدف جذب ضربه را می توان در اوایل دهه ۱۹۵۰ میلادی در ایالات متحده و اروپا جستجو کرد. متاسفانه تلاش های اولیه شرکت های خودروسازی برای ایجاد کیسه هوا به دلیل نقص سنسورها و مکانیزم های تحریک کننده ای  که باعث عملکرد دقیق و به هنگام این سیستم می شد، تا مدت ها ناموفق بود.به گزارش سیناپرس، در سال ۱۹۷۶ ، شرکت مشهور بوش درخواست رسمی ثبت اختراع دستگاه تحریک کننده فرآیند تورم در کیسه هوای خودرو را ارائه داد.

البته در اینجا طراحی و اختراع یک فناوری دیگر که با عنوان کامپیوتر مرکزی خودرو یا همان واحد کنترل الکترونیکی (ECU) محسوب می شود نیز نقشی کلیدی داشت که باز هم توسط طراحان شرکت بوش ساخته شد.

وجود این فناوری در تولید اولین کیسه هوا بسیار مهم بود. در نهایت طی  یک رویداد رسمی در دسامبر سال ۱۹۸۰، اولین نمونه ایربگ با موفقیت آزمایش شده و به نمایش اولیه گذاشته شد.

به گزارش سیناپرس، این فناوری به صورت یک کیسه جمع شده در داخل فرمان یا روی داشبود خودرو قرار می گرفت که در صورت بروز تصادف با سرعتی زیاد و در کسری از ثانیه باز شده و از برخورد صورت سرنشینان با بدنه خودرو جلوگیری می کرد. گفتنی است مرسدس بنز نخستین شرکتی بود که محصولاتش دارای کیسه هوا بوده و در اوایل سال ۱۹۸۱از خط تولید خارج شدند. 

اتومبیل های امروزی برخلاف نمونه های اولیه،  دارای کیسه های هوای متعددی برای ایمن نگه داشتن سرنشینان هستند. گفتنی است نوعی کیسه هوای ویژه عابرین پیاده نیز در خودروها طراحی شده که شرکت ولو در محصول مدل  V40 خود در سال ۲۰۱۲ برای نخستین بار از آن استفاده کرده است.

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: autocar

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا