آیا حافظه ماهی قرمز 3 ثانیه ای است؟

به گزارش سیناپرس، با وجود این، چنین ادعایی درباره ماهی های قرمز، کاملا افسانه است و دلیل علمی کافی برای آن وجود ندارد و به صورت کاملا غیرعلمی گسترش یافته و سال ها بدون این که صحبتی درباره آن انجام شود، دهان به دهان انتقال یافته است. 
به گزارش livescience، جالب این است که در همه جای دنیا هم این باور وجود دارد که ماهی قرمز حافظه ضعیفی دارد. یکی از متخصصان حوزه شناخت ماهی در دانشگاه «مک کواری» استرالیا معتقد است که در مناطق مختلف باورها متفاوت است به طوری که برخی به حافظه 2 ثانیه ای و حتی برخی به حافظه 10 ثانیه ای ماهی قرمز اعتقاد دارند اما در ماهیت این باور تغییری ایجاد نمی شود که حافظه این جانور دریایی کوتاه است. 
اما واقعیت امر این است که ماهی قرمز هرگز حافظه کوتاهی ندارد بلکه برعکس، هفته ها، ماه ها و حتی سال ها هم حافظه خوبی دارد. به گزارش سیناپرس،محققان حدود 60 سال روی این امر تحقیق کرده اند و از حدود دهه های 50 و 60 میلادی به این امر پی برده اند که برخلاف آنچه عموم مردم تصور می کنند، ماهی های قرمز بسیار هم باهوش هستند. 
به گزارش سیناپرس، محققان معتقدند که باور به کم حافظه بودن ماهی قرمز از کم توجهی انسان به حافظه این جانور دریایی برمی گردد که افراد معمولا ماهی های قرمز را داخل تنگ های شیشه تنگ و کوچک نگهداری می کنند. 

هوش ماهی گُلی

در حقیقت، ماهی قرمز حافظه بسیار خوبی دارد و اغلب از آن به عنوان مدلی معمول برای مطالعه حافظه و یادگیری در ماهی ها استفاده می شود. بسیاری از این مطالعات روی تغذیه این موجود متمرکز می شود. به عنوان مثال، اگر تنها در یک گوشه تنگ به ماهی قرمز غذا دهید، به سرعت این کار را یاد می گیرند و هر بار در زمان غذا دادن به آنها، در همان گوشه تنگ قرار می گیرند و مهم نیست که در واقع به آنها غذا می دهید یا خیر.
همین طور، اگر ماهی قرمز با فشار دادن چوب قرمز غذا را به عنوان جایزه به دست آورد اما با چوب آبی جایزه ای دریافت نکند، به سرعت یاد می گیرد که در دفعات بعدی با فشردن جوب قرمز جایزه دریافت کند و مدت ها پس از اتمام این آزمایش هم رنگ قرمز را به آّی ترجیح می دهد. محققان تاکنون آزمایش های مختلفی را با حباب و موسیقی و غیره انجام داده اند. 
یافته های به دست آمده نشان می دهد که ماهی قرمز حلال بسیار خوبی برای مشکلات هستند به خوبی یاد گرفته اند از تور ماهی گیری فرار کرده و در پیچ و خم ها هم به راحتی و بدون گم شدن حرکت می کند. آنها حتی به یاد می آورند که چگونه این کارها را بعد از هفته ها و حتی ماه ها تکرار کنند. 
شواهد دیگر هم بر این باور است که ماهی قرمز حتی بعد از مدت های طولانی جدا شدن از کسی، می تواند آن فرد را به خاطر بسپارد و حتی مصداق هایی که صاحبان ماهی قرمز عنوان کرده اند نشان می دهد که حتی ماهی قرمز می تواند آنها را از دیگر افراد شناسایی کند. 
با وجود این که علم به کوتاه نبودن حافظه ماهی قرمز را اثبات کرده، اما باز هم به درستی نمی توان میزان حافظه این جانور دریایی را عنوان کرد. اما هر چقدر هم که باشد، حافظه ای 3 ثانیه ای ندارند.

مترجم:ندااظهری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا