80درصد اختلافات زناشویی ناشی از عدم رضایت جنسی زوجین است

دکتر مرضیه اتوگرا در گفتگو با خبرگزاری سیناپرس شعبه همدان، اظهار کرد: سلامتی رفاه کامل جسمی روانی عاطفی تعریف می شود که ابعاد مختلفی دارد و در این ابعاد سلامت خانواده و سلامت جنسی به هم وابسته هستند.

وی با بیان اینکه سلامت و سعادت جامعه به پویایی نظام خانواده وابسته است، تصریح کرد: سلامت و تعالی نظام خانواده به کیفیت روابط بین زن و شوهر بستگی دارد،همچنین تنظیم روابط جنسی یکی از کارکرد های اساسی خانواده است که اثر مستقیم روی آرامش روانی زوجین دارد.

مدرس دانشکده مامایی ادامه داد: در میان ادیان الهی، دین مبین اسلام بیشترین توجه خود را به بعد جنسی زندگی خانوادگی معطوف کرده و این امر را مقدس شمرده و تأمین نیازهای غریزی و جنسی را در چارچوب خانواده مورد اهتمام قرار داده است و بسیاری از رفتارهای غریزی و جنسی را رنگ الهی داده و به آن جنبه معنوی بخشیده است.

 برخی از محققین براین باورند که علت اصلی و حقیقی 80 % اختلافات زناشویی، عدم رضایت جنسی زوجین است و این مساله ریشه در عدم ارتباط صحیح ونداشتن مهارت ارتباطی مناسب بین زوجین است.

 اتوگرا خاطرنشان کرد: اقناع و ارضای نیاز جنسی جایگاه ویژه در خانواده دارد، زیرا همسران با برطرف ساختن آن آرامشی در جسم و جانشان می ریزد که این آرامش اگر چه از ناحیه جنسی حاصل می شود، نشاط و سبک بالی حاصل از آن؛ جسم و روانشان را در بر می گیرد، بر همین اساس لازم است که هر یک از زوجین با آگاهی از ویژگی های طرف مقابل، به روابط خود رسیدگی کنند.

این مدرس دانشگاه اضافه کرد: رضایت مندی روانی-جنسی بین همسران از مهم ترین مؤلفه های مؤثر بر سلامت روانی زوجین در کانون خانواده است، بنابراین ارضای نیاز جنسی و التذاذ نفسانی از طریق ازدواج با جنس مخالف به همراه آداب دینی نه تنها مذموم نیست، بلکه از آنجا که تأمین یک نیاز تکوینی است به سلامت روانی زوجین، در نتیجه سلامت روانی خانواده می انجامد وهر گونه ناهماهنگی در این مرحله، به ایجاد ناراحتی های عصبی حاد می انجامد.

اتوگرا با بیان اینکه سلامت جنسی (Sexual Health) و شیوه های تامین آن از مهم ترین فاکتورهای مهم موثر بر سلامتی زنان و از مهمترین شاخص های رضایت از زندگی است که بر میزان سلامت روانی زوجین نیز تاثیر می گذارد، تاکید کرد: بخش مهمی از سلامت جسمی و روانی افراد، تحکیم بنیان خانواده و تشکیل جامعه سالم و رشد یافته مربوط به این مقوله و شیوه های تامین آن است.

وی ادامه داد: از اهداف درمان مسایل خانواده تمرکز بر تنظیم فعالیت جنسی است و مشکلات جنسی در بین زوجین بسیار شایع است همچنین از سویی ناسازگاری در روابط زناشویی موجب اختلال در روابط اجتماعی گرایش به انحرافات اجتماعی و افول ارزش های فرهنگی بین زن و شوهرها می شود که برای تداوم و استحکام زندگی زناشویی رضایت جنسی مورد نیاز است.

این مدرس دانشگاه گفت: برخی از محققین براین باورند که علت اصلی و حقیقی 80 درصد اختلافات زناشویی، عدم رضایت جنسی زوجین است و این مساله ریشه در عدم ارتباط صحیح ونداشتن مهارت ارتباطی مناسب بین زوجین است.

وی گفت: مشغله کاری وعدم داشتن وقت کافی برای ارتباط کلامی وچشمی بین زوجین امروزه باعث شده زوجین به ارتباط جنسی از دید فقط جنسی نگاه کنند وبه سلامت جنسی خود آسیب بزنند و زوجین با مهارت ارتباطی مناسب وگذاشتن وقت برای یکدیگر میتواند روی سلامت جنسی خودتاثیر بسزایی داشته باشند واین مسئله مستلزم آگاهی و حمایت دوجانبه زوجین از یکدیگر است که به این ترتیب زندگی آنها استحکام می یابد.

گزارش: زهرا فرامرزدوست

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا