انجام واکسیناسیون کامل بالغین و گروههای پرخطر تا دی ماه

دکتر مصطفی قانعی در گفتگو با مهر با بیان اینکه از مهرماه امسال، بسیاری از واکسن ها را در کشور به صورت موجود داریم، گفت: از همین خردادماه، تولید واکسن آغاز می شود و به بازار می رسد که در صف مقدم تولید این واکسنها «کووایران» و واکسن پاستور هستند.

وی با بیان اینکه همچنین به ترتیب سایر تولیدکننده های ایرانی واکسن نیز به این پروسه اضافه می شوند، گفت: پس خردادماه ورودی واکسن است زیرا در دنیا هم در این زمان واکسنی برای فروش به کشور ما وجود ندارد.

به گفته رئیس مقابله با کرونا، همچنین تا مهرماه این میزان تولیدات واکسن به ۲۵میلیون دوز در ماه می رسد و طی ۶ ماه ۱۵۰ میلیون دوز واکسن خواهیم داشت که بدین واسطه نیاز کشور تامین خواهد شد.

قانعی با بیان اینکه با این اوصاف در آذرماه و دی ماه واکسیناسیون کامل برای گروههای پرخطر و بالغین انجام می شود، گفت: در راستای تعجیل در تولید واکسن، هر یک از شرکتهای فناور ایرانی با شرکتهای تولید کننده واکسن قرارداد منعقد کردند تا زودتر واکسن با زیرساختهای موجود به تولید برسد.

رئیس مقابله با کرونا ادامه داد: برای سرعت کار در زمینه واکسن کرونا با زیرساختهای موجود واکسن تولید در پیش گرفته شده است؛ زیرا ما نمیتوانستیم از صفر شروع کنیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پیش از شیوع کرونا قرار بود شهر واکسن راه اندازی شود، آیا شرکتهای تولید کننده واکسن کرونا در این شهر واکسن مستقر می شوند یا خیر؟، بیان کرد: اندیشه شهر واکسن به خاطر کرونا عملی نشد چون هر یک از شرکتهای فناور با شرکتهای تولیدی وارد قرارداد شدند تا سریعتر واکسن کرونا را به ثمر برسانند اما در خصوص واکسن های دام، طیور و آبزیان می توانیم پیش بینی کنیم که تا یک سال آینده چندین زیرساخت بزرگ برای تولیدشان داشته باشیم.

قانعی تاکید کرد: می توان چنین گفت که چندین شرکت فناور فعال در عرصه کرونا داریم ولی برای تولید سایر واکسنها زیرساختهای بزرگی تا یک سال دیگر خواهیم داشت.

وی در خصوص تامین تجهیزات ساخت واکسن کرونا برای تولید کنندگان واکسن در کشور گفت: از قبل چندین شرکت دانش بنیان تولید کننده تجهیزات فعالیت می کردند که شرکتهای تامین کننده زیرساخت واکسنهای کرونا نیاز خود را به واسطه این شرکتها رفع می کردند و در برخی موارد به خرید خارجی روی می آوردند.

رئیس کمیته علمی مقابله با کرونا با بیان اینکه تا آذر و دی ماه واکسیناسیون انجام شده است، ادامه داد: این واکسیناسیون به دلیل ایجاد زیرساخت توسط تولید کننده واکسن و داروی فعال در گذشته برای شرکت های فناور موجود است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا