لزوم تشکیل کمیته تدوین برش علم و فناوری کشور در برنامه هفتم

به دنبال پیشنهاد دکتر طیبی مبنی بر دخالت ستاد نقشه جامع علمی کشور در تدوین برنامه هفتم، دکتر سعید رضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پیش از دستور جلسه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: خوشبختانه در حوزه فرهنگ به دلیل وجود الزام در سند مهندسی فرهنگی مبنی بر تدوین برش پنج ساله در همه برنامه‌های پنج ساله توسعه فرهنگی، اقتصادی و سیاسی، هم کمیته تلفیقی به ریاست دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضویت وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، ریاست سازمان تبلیغات اسلامی و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به تصویت ستاد راهبری مهندسی فرهنگی رسیده و توسط معاون اول رئیس جمهور به نهادهای فرهنگی مربوطه ابلاغ شده است. لازم است اقدام مشابهی نسبت به حوزه علم و فناوری صورت گیرد. مناسب است کمیسیون اقتصاد دانش بنیان نسبت به تدوین بسته پیشنهادی برنامه پنج ساله هفتم، اقدام کند.

باید به فکر اشتغال جوانان بود

در ابتدای این جلسه دکتر حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به برنامه هفتم توسعه کشور بر تقویت بخش اشتغال کشور در حوزه آموزش عالی اشاره کرد و گفت: با توجه به شرایط ویژه کشور و افزایش سطح توقعات جامعه باید به فکر اشتغال جوانان بود که در برنامه هفتم توسعه نیز بدان توجه خاص شده است.

وی با تاکید بر اینکه چنانچه ما نتوانیم به مباحث تامین فناورانه موضوع اشتغال به ویژه در داخل کشور توجه کنیم و صرفا بخواهیم به سراغ مباحث فاینانس خارجی موضوع برویم بی‌تردید با مشکلات زیادی روبرو خواهیم بود، چرا که فاینانس به معنای این است که طرف خارجی هم طراحی پایه آن را انجام می‌دهد و هم تامین تجهیزات می‌کند.

دکتر طیبی با اشاره به اینکه اجرای این طرح‌های کلان مناسب و مفید است و بودجه لازم آن هم از طریق بانک‌های خصوصی و هم صندوق‌های همچون "صندوق امید" تامین می‌شود افزود: با سیاست جدیدی که مجلس شورای اسلامی برای اخذ مالیات از پول‌های سرگردان تصویب کرد تا این پول‌ها به سمت حوزه تولید سوق پیدا کنند، به راحتی می‌توان این کلان پروژه و یا مگا پروژه‌ها را اجرایی کرد.

وی بحث تامین فناوری این طرح را هم بسیار مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: در صورتی که شورای راهبری نقشه جامع علمی کشور واقعا بخواهد در این خصوص برنامه‌ریزی انجام دهد، نباید فراموش شود که اولا این مگا پروژه‌ها حتما با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه معین و مشخص شوند و با توجه به حجم نیازهای جامعه به این پروژه‌ها برای برنامه‌ریزی اجرای آنها اقدام کنیم. پس باید برای تامین فناوری این طرح از هم اکنون به فکر بود و تقسیم کارهای لازم را نیز انجام داد.

رییس جهاد دانشگاهی وضعیت زیر ساخت‌ها و توان فناورانه کشور را در این خصوص در وضعیت مطلوبی دانست و گفت: باید تصمیمی گرفته شود که این فناوری‌ها در داخل کشور تولید شود و مورد استفاده قرار بگیرد.

دکتر طیبی با اشاره به انجام پروژه متروی ملی کشور به عنوان یک نمونه موقق که همه کارهای اجرایی آن ظرف ۱۸ ماه انجام شد گفت: اجرای آن قرارداد به قدری موفق بود که امروز به ۴۲۰ قرارداد برای ساخت واگن تبدیل شده است. از آنجایی که آن طرح بر مبنای دانش بومی شکل گرفته بود کار واقعا ارزنده‌ای است، بنابراین این موضوع را می‌توان در حوزه‌های دیگر هم تعمیم داد و تقسیم کار صورت گیرد که مثلا جهاد دانشگاهی و یا دانشگاه و یا موسسه‌ای این فناوری‌های خاص را کسب کنند. چون برای برنامه‌ریزی این طرح حداقل یک سال وقت لازم است و برای اجرای آن هم فرصت مناسب وجود دارد.

وی در پایان تاکید کرد که شورای راهبری نقشه جامع علمی کشور حتما روی این موضوع تامل بیشتری به خرج دهد و برای این کار بزرگ وقت بگذارد.

فرایند تجمیع به گونه‌ای باشد که دانشگاه میزبان و دانشگاه ملحق شده هر دو محترم باشند

بنابر اعلام مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان این جلسه به موضوع برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری کشور و ارتقای مشارکت مردم در انتخابات اشاره کرد و گفت: در این مقطع زمانی لازم است وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر بهداشت و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از ظرفیت‌های نهادهای تابعه خود برای تشویق مردم و جامعه علمی برای مشارکت حداکثری در انتخابات استفاده کنند.

همچنین دکتر عاملی بعد از استماع گزارش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره چگونگی ساماندهی این موسسات آموزشی گفت: ساماندهی آموزش عالی یک حوزه چند دستگاهی است و شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) نمی‌تواند به تنهایی این موضوع را پیش ببرد، لذا  معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت آموزش و پرورش و نیز وزارت بهداشت و درمان هم در این موضوع دخیل هستند و حوزه تصمیم‌گیری مربوط به ستاد نقشه جامع علمی کشور است.

دکتر عاملی در این خصوص گفت: ظرفیت‌های دانشی گسترده‌ای در این خصوص وجود دارد اما اگر یک نهاد سیاست‌گذاری و فرادستگاهی این برنامه را تنظیم کند این برنامه می‌تواند جامعیت بیشتری داشته باشد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن تشکر از مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای پیشبرد این طرح ملی گفت: با اطلاعی که از کشور روسیه دارم آن‌ها هم با چنین وضعیتی روبرو بودند. از ۲۵۰۰ واحد آموزشی که داشتند، تبدیل به ۱۲۰۰ مرکز آموزش عالی شد که بی شباهت به وضعیت ما نیست. بنابراین طبیعی است که بعد از چنین گسترشی شاهد تجمیع هم باشیم. در طرح ساماندهی فعلا فقط ساماندهی واحدهای آموزشی دولتی تحت اشراف وزارت علوم صورت گرفته است و حجم قابل توجهی از مراکز آموزشی در طرح حضور ندارند.

دکتر عاملی با اشاره به اینکه در آیین‌نامه مدیریت دانشگاه، گروه و دانشکده را تعریف کرده است ولی تعریف مشخصی برای دانشگاه وجود ندارد گفت: به نظرم بهتر است اول یک تعریف مبتنی بر شاخص از دانشگاه داشته باشیم تا ببینیم تعریف دانشگاه الگو برای گرفتن موافقت اصولی و قطعی چیست؟ باید واجد چه تعداد دانشجو، استاد، آزمایشگاه، کتاب و کتابخانه، میزان بنا و غیره باشد. شاید بهتر بود طرح ساماندهی را مرحله‌بندی می‌کردیم و خصوصا در مورد دانشگاه‌ها اول موافقت قطعی را تبدیل به موافقت اصولی می‌کردیم تا ببینیم می توانند شرایط را احراز کنند.

وی در بیان رعایت اصل عدالت اجتماعی در طرح ساماندهی موسسات آموزش عالی در کشور گفت: در اینجا موضوع توسعه فرهنگی و اجتماعی است. در قدیم شهر از میدان اصلی توسعه پیدا می‌کرد، اما امروز شهر با محوریت دانشگاه و مراکز آموزشی توسعه می‌یابد.

دکتر عاملی در بحث فرایند تجمیع و الحاق دانشگاه‌ها نیز گفت: روش و فرایند تجمیع و الحاق باید بگونه‌ای باشد که دانشگاه میزبان و دانشگاه ملحق شده هر دو محترم باشند و ظرفیت آنها به حساب آورده شود و دچار انزوا یا اضمحلال نشود. در واقع دانشگاه‌هایی که ملحق می‌شوند اصولا در مرتبه پایین‌تری قرار گرفته و این موضوع به هیچ وجه، جلوه خوبی ندارد؛ بنابراین در بررسی موضوع الحاق و تجمیع دانشگاه‌ها باید از سازوکاری استفاده کرد که این موارد نیز لحاظ گردد و نکته آخر هم بحث شاخص‌های ساماندهی است که با توجه به معیارهای درونی و بیرونی به آنها پرداخته شد بهتر است این موضوع به طور مفصل‌تری مورد بررسی قرار گیرد و در جلسه بعد در مورد شاخص‌های ماندگاری واحد آموزشی و همچنین واحدهای تجمیع و الحاقی مورد بررسی قرار گیرد.

داشتن زمین زیاد و مساحت بالا از این پس به عنوان معیار توسعه یک مرکز قرار نمی‌گیرد

در ادامه این جلسه دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز از آمادگی وزارت مطبوعش برای اجرای طرح ساماندهی موسسات آموزش عالی کشور خبر داد و گفت: وزارت علوم از سال‌ها قبل موضوع را در دستور کار داشت و در این خصوص گزارش‌هایی جمع آوری و تدوین کرد و چنانچه شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور دستور دهند، متولی‌گری این بخش را به عهده بگیرد و یا حداقل به موضوع ورود جدی پیدا کند تا با آمادگی کامل بتواند وظیفه خودش را در این خصوص انجام دهد.

دکتر غلامی در ادامه تاریخچه مختصری از تصویب طرح ساماندهی موسسات آموزش عالی کشور ارایه کرد و گفت: مصوبه مذکور در اسفند ۱۳۹۴ تصویب، در تیرماه ۱۳۹۵ ابلاغ شد و تقریبا دو ماه بعد هم توسط وزارت علوم به دانشگاه‌های کشور ابلاغ شده است. در آن زمان بندهای نخست این ابلاغیه مورد توجه قرار گرفت و تعاملات منطقه‌ای(مناطق دانشگاهی) شکل گرفت و سپس به سراغ اجرایی شدن سایر بندها رفتیم. از سال ۱۳۹۷ هم این برنامه جزو اولویت‌های وزارت علوم قرار گرفت که تا به امروز هم ادامه داشته است.

دکتر غلامی در خصوص مساحت زیاد دانشگاه و مد نظر نبودن آن برای گسترش دانشگاه‌ها گفت: هم‌اکنون داشتن زمین زیاد به عنوان یک معیار خوب در نظر گرفته نمی‌شود چرا که هزینه‌ها و حواشی خاص خود را دارد. بنابراین داشتن زمین زیاد و مساحت بالا از این پس به عنوان معیار توسعه یک مرکز قرار نمی‌گیرد.

وی همچنین در مورد وضعیت فعلی بعضی دانشگاه‌ها نیز اظهار داشت: دانشگاه علمی و کاربردی ۶۰۰ مرکز غیردولتی بدون بودجه دولت تحت اساسنامه مستند به تعهدات موسسین دارد که ساماندهی آن صورت گرفته است. دانشگاه پیام‌نور هم به خوبی ساماندهی شده و هم دانشجو و هم کارمند و استاد و بسیاری از ساختمان‌های خالی هم برای مرکز رشد علم و فناوری در نظر گرفته شدند. بهترین دوره تعامل با دانشگاه آزاد و وزارت علوم در همین دوره بوده است که انشاالله ساماندهی در آن‌جا هم به پیش خواهد رفت. دانشگاه فنی و حرفه‌ای که از وزارت آموزش و پرورش تحویل گرفته شد به شدت ضعیف بود اما با بودجه‌های فراوان تجهیز شد و مورد استفاده قرار گرفته است.

دکتر غلامی همچنین گفت: نکته بعدی در مورد اشتغال دانش‌آموختگان از سال ۱۳۹۷ است که با برگزاری کلاس‌های متعدد فرد را برای رود به بازار کار آماده کنند. رصد اشتغال از سال ۱۳۹۲ برای دانشجویان در نظر گرفته شده که از طریق کد ملی و مطابقت آن با کد بیمه متوجه شدیم که بسیاری از این دانش‌آموختگان مشغول به کار هستند و گرچه تا رسیدن به وضع مطلوب فاصله زیاد است اما باید برای وضعیت مطلوب تلاش کرد.

مساله تحریم مربوط به دوران کنونی نیست

دکتر عبدالله جاسبی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این جلسه گفت: مساله آمایش، یک مساله بسیار مهم در زمان فعلی است که شرایط آن با آنچه در دهه اول انقلاب گذشت بسیار متفاوت است. مثلا در اوایل دهه ۶۰ با معضل بزرگی مانند حجم عظیم داوطلبان پشت کنکور روبرو بودیم که به صورت یک معضل بزرگ اجتماعی خودنمایی می‌کرد. از طرف دیگر کسانی که به لحاظ مالی وضعیت مناسبی داشتند فرزندان خود را به خارج از کشور می‌فرستادند که کشور هم در این زمینه با مشکلات زیادی از جمله ارز و … به دلیل تحریم روبرو بود. در واقع مساله تحریم مربوط به دوران کنونی نیست و از همان اوایل انقلاب چنین وضعی ادامه داشت.

وی افزود: در تهران در دهه ۶۰ با کمبود پزشک و به نوعی با انبوهی از پزشکان بنگلادشی و هندی روبرو بودیم که بسیار با کیفیت پایین‌تری در قیاس با پزشکان داخلی قرار داشتند. موضوع دیگر این است که آموزش عالی در قبل از انقلاب در چند شهر بزرگ بود. اما با گسترش آموزش عالی شهرها هم گسترش پیدا کردند. این همان چیزی است که در اروپا و آمریکا و بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان وجود دارد که باید بدان توجه داشت.

در جزیره قشم دکتری تاریخ اسلام و در قم دکتری شیلات از دانشگاه آزاد اسلامی خارج شد

حجت الاسلام و المسلمین محمد محمدیان، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این جلسه گفت: مهمترین سوال آمایش مربوط به نیاز هربخش به تعداد دانشجوست که متاسفانه امروزه همچنان در کشور پاسخی برای آن در نظر گرفته نشده است. در واقع تاکنون بیشتر فقط به تعداد صندلی‌های دانشگاه‌ها توجه داشتیم تا نیاز جامعه. بنابراین این رویکرد که باید تنها دانشجو تحصیل‌کرده تولید کرد بدون در نظر داشتن نیاز جامعه، دیدگاه درستی نیست و نارضایتی زیادی برای جامعه ایجاد شد.

وی در این خصوص گفت: درواقع ما دانشجو تربیت کردیم که بعد از فارغ‌التحصیلی کار نداشته باشد. مثلا در جزیره قشم دکتری تاریخ اسلام و در قم دکتری شیلات از دانشگاه آزاد اسلامی خارج می‌شد که هیچ توجیهی نداشت. بنابراین وزارت علوم مسول علم کشور است نه مسوول چند دانشگاه، بنابراین تمامی دانشگاه‌ها باید زیر مجموعه وزارت علوم باشند. نکته بعدی در رابطه با مساله بودجه دانشگاه‌های کوچک است که قرار است به همان سبک و سیاق قبلی برای دانشگاه‌ها برقرار باشد. این موضوع شاید در ابتدا برای التیام ساماندهی مفید باشند اما مستعد آسیب‌های زیادی است که باید حتما برای آینده آن هم فکری داشت.

طرح ساماندهی موسسات آموزش عالی

دکتر محمدعلی کی‌نژاد، رئیس هیات عالی جذب هیات علمی دانشگاه‌ها نیز در مورد طرح ساماندهی موسسات آموزش عالی کشور گفت: اهمیت این طرح وقتی مشخص می شود که وارد مرحله اجرا شود و در این میان مشکلات مربوط به افراد بورسیه هم باید حل شود. وی گفت: در فراخوان گذشته جذب هیات علمی ۷۰ درصد مطابق با قوانین آمایش و ۳۰ درصد باقیمانده هم مربوط به درخواست دانشگاه بود. فراخوان بعدی که در آبان ماه هست، ۹۰ درصد مطابق با طرح آمایش و ۱۰ درصد هم به دلایل دیگر است.

دکتر کی نژاد پیشنهاد داد: برای گسترش علوم انسانی موضوع حتما با حوزه‌های علمیه هماهنگ شود. و برای رشته‌های میان رشته‌ای بین وزارت علوم و آموزش و پرورش یا علوم پزشکی هماهنگی و برنامه ریزی صورت گیرد.

دکتر غلامحسین رحیمی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این جلسه گفت: بخش ساماندهی بسیار حساس و قابل توجه است چرا که این طرح به استناد مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت گرفته و در وزارت علوم، حداقل از بعد از جنگ تحمیلی تاکنون همواره در حال گسترش آموزش عالی بوده‌ایم و هیچ گاه جلوی گسترش موسسات آموش عالی نه تنها گرفته نشد، بلکه حتی محدود هم نشد. از این لحاظ اجرای این طرح چندان آسان نبوده و فشار بسیار سنگینی بر وزارت علوم قرار دارد. معاون وزیر علوم افزود: مسلما اسناد بالادستی در برنامه ریزی ساماندهی مدنظر بوده و این هشت برنامه توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان طرح آمایش مصوب شده است. در طرح مساله مدیریت مناطق آموزش عالی خوشبختانه با توجه به مصوبه‌ای که سال گذشته از ستاد نقشه جامع علمی داشت فعلا  "منطقه" را در مقیاس "استان" در نظر گرفتیم و طراحی و برنامه ریزی انجام شد. درواقع همه استان‌های ما یک شورای مدیریت آموزش عالی دارند که در راس این شورا، رییس دانشگاه جامع قرار دارد و این شورا شامل همه روسای دانشگاه‌ها به استثنای دانشگاه‌های علوم پزشکی است. تاکنون ساماندهی دانشگاه‌ها و رتبه سنجی و اعتبار سنجی هم انجام شده و ماموریت گرایی هم صورت گرفته است و در این راستا سه طرح بعدی هم در حال اجراست؛ لذا با این طرح‌ها باید گفت که هیچ موسسه‌ آموزش عالی در کشور منحل نمی‌شود و در واقع بحث تجمیع به بحث الحاق تغییر کرد.

وی از "پاسخ گویی به نیازهای اجتماعی منطقه"، "کاهش هزینه‌های سربار" و "ارتقای کیفی" به عنوان سه هدف مهم برای این نحوه ساماندهی نام برد.

دکتر رحیمی یادآوری کرد: نظام آموزش عالی در کشور نسبت به سایر بخش‌ها چه در بحث ساماندهی و چه در بخش نوآوری، اقدامات قابل توجهی داشته و قابل مقایسه با آن‎‌ها هم نیست.

وی در بیان دلایل ساماندهی موسسات آموزش عالی کشور گفت: امروزه تعداد زیادی از موسسات آموزش عالی از کیفیت آموزشی لازم برخوردار نیستند. افزایش تعداد دانش‎‌آموختان بیکار به دلیل عدم نیاز بازار کار، توزیع نامتناسب رشته‌های تحصیلی مورد نیاز جامعه، رشد کمی نظام آموزش عالی بدون توجه به تحولات و بازار کار، کیفیت پایین آموزش در بسیاری از موسسات نوپا و در حال گسترش، نبود تعداد داوطلب ورود و محدود بودن اعتبارات آموزش عالی از جمله دلایل ساماندهی آموزش عالی است.

دکتر رحیمی معیارها و شاخص‌های ساماندهی را نیز به دو دسته درونی و بیرونی تقسیم کرد و گفت: در بخش معیارهای درونی این شاخص‌ها عبارتند از تعداد اعضای هیات علمی و تناسب آن با تعداد دانشجو، تناسب اعضای هیات علمی با رشته‌های دایر دانشگاه، سرانه مقالات علمی و پژوهشی داخلی و خارجی به هیات علمی، سرانه فضاهای آموزشی به دانشجو، آزمایشگاه‌های آموزشی فعال در رشته‌های تحصیلی دارای مجوز، سرانه تعداد طرح‌های بیرونی به هیات علمی، سرانه اعتباری طرح‌های تحقیقاتی فناوری بیرونی از جمله مهم‌ترین شاخص‌های ساماندهی بوده‌اند.

معاون وزیر علوم معیارهای بیرونی هم شامل تعداد متقاضیان ورود به دانشگاه، نیاز شهر و استان به رشته‌های تحصیلی دانست و اظهار داشت: در این رابطه از استاندار خواهش کردیم تا نیازهای خودشان را اعلام کنند و اگر استاندار اعلام می‌کرد که به تمام این رشته‌ها نیاز دارد، قطعا تصمیمات ما هم فرق می‌کرد که تاکنون هیچ استانداری چنین پاسخی به ما نداده است. بهینه‌سازی تنظیم موسسات آموزش عالی در هر استان، اهداف سه‌گانه ساماندهی که بدان اشاره شده همگی به عنوان عوامل بیرونی تلقی می‌شوند.

به گفته رحیمی، در اواخر سال ۱۳۹۸ دکتر غلامی وزیر علوم این پیاده‌سازی را ابلاغ کردند اما از سال ۱۳۹۹ آغاز شد. با توجه به این طرح از ۱۲۰ دانشگاه وزارت علوم، ۸۸ دانشگاه مشمول طرح ساماندهی می‌شوند. پس از ساماندهی این دانشگاه تبدیل به ۴۶ یا ۴۴ دانشگاه خواهند شد. با این روش یک دانشگاه مرکزی با پردیس‌های مختلف در شهرهای مختلف ایجاد می‌شود و حسن این کار هم جلوگیری از اتلاف سرمایه و پذیرش دانشجو در رشته‌های مشابه در همه این شهرهاست. به عبارتی یک رشته برای همه این دانشگاه‌ها در یکی از پردیس‌ها و یا مرکز ادامه می‌یابد که متناسب با نیاز یک استان و شهر است. با این اقدام اعضای هیات علمی هم همچنان به کار خود ادامه خواهند داد. بسیاری از این دانشگاه‌ها با همین معیارهای مورد نظر ساماندهی خواهند شد.

دکتر رجبعلی برزویی، مدیرکل گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم گفت: این طرح در ۱۷ استان از ۳۱ استان اجرا شده است و ۶۶ مورد دانشگاه ارزیابی شده که ۳۴ مورد در دستور ساماندهی شورای گسترش قرار دارد. ۲۴ مورد در مرحله اول که ۱۸ مورد ابلاغ شده و ۱۰ مورد هم مربوط به مرحله دوم است.

به گفته وی، بیشترین استانی که مورد ساماندهی قرار گرفته استان فارس است که شش موسسه آن مورد ارزیابی قرار گرفته و بعد از آن در خراسان رضوی ۵ موسسه، کرمان و خراسان شمالی با ۳ موسسه، اصفهان دو موسسه، سمنان و همدان و خراسان جنوبی و مازندران با دو موسسه و سایر استان‌ها نیز با یک موسسه در دستور کار ساماندهی قرار گرفتند.

اگر از مهاجرت خارجی گله داریم باید از مهاجرت داخلی هم گله داشته باشیم

دکتر علی اکبر حقدوست، معاون آموزشی وزارت بهداشت نیز در جلسه ساماندهی موسسات آموزش عالی کشور با طرح سوال از اینکه چرا شهرستان‌ها اینقدر بر بحث توسعه دانشگاه‌ها اصرار دارند، گفت: احتمالا مدیریت شهرها توسعه شهرهایشان را منوط به توسعه آموزش عالی می‌دانند که در اینجا ضعف مدیریت در سایر قسمت‌ها وجود دارد.

وی در این خصوص افزود: نکته بعدی این است که ۶۵ درصد بودجه تحقیقاتی کشور در تهران هزینه می‌شود که ما باید آمایش سرزمین را اجرا کنیم که بسیار مهم است. اما باید پذیرفت که اگر ما از مهاجرت خارجی گله داریم باید به همین میزان از مهاجرت داخلی هم گله داشته باشیم. مسلما تا زمانی‌که بودجه در تهران خرج می‌شود، مهاجرت داخلی به تهران همچنان ادامه خواهد داشت. بنابراین اگر قرار است آمایش سرزمین اجرا شود باید با در نظر داشتن بحث عدالت اجتماعی مورد توجه قرار بگیرد. یعنی اگر قرار است تا دانشگاه‌هایی از سطح کشور برچیده شوند، اما باید بودجه آن‌ها به قدری باشد که بتواند برای بسیاری جاذبه ایجاد کند.

در پایان جلسه دکتر عاملی، ضمن تشکر از زحمات و تدابیر وزارت علوم در اقدام شجاعانه برای ساماندهی مراکز آموزشی در جمع بندی جلسه گفت: ما الحاق مراکز آموزشی را با توضیحات جناب آقای دکتر غلامی و جناب آقای دکتر رحیمی مورد تصویب قرار می‌دهیم با این ملاحظه که مراکز مخصوص خواهران همچنان تک جنسی بودن آنها محفوظ بماند. در مورد هفت دانشگاه تجمیع یا الحاق شدن نیازمند بررسی دقیق‌تر بر مبنای شاخص‌های قطعی هستیم. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا