تخصیص هزار میلیارد تومان بودجه به اقتصاد دیجیتال

مهدی محمدی در گفتگو با مهر درباره تحقق شعار «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» در حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی اظهار داشت: بخشی از پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها در حوزه کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال مربوط به حذف مقررات دست و پاگیر و موانعی است که بر سر راه فعالیت این کسب و کارها وجود دارد. در این راستا طی سال‌های اخیر معاونت علمی به طور مستمر به عنوان وکیل مدافع کسب و کارها سعی در برطرف کردن این موانع داشته و مذاکره با دستگاه‌های مختلف را در دستور کار قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه برای به رسمیت شناختن کسب و کارهای حمل و نقل اینترنتی از سوی وزارت کشور، تلاش بسیاری از سوی معاونت علمی صورت گرفت، ادامه داد: هم اکنون نیز با وزارت بهداشت بر سر رفع موانع کسب و کارهای حوزه سلامت آنلاین وارد مذاکره شده‌ایم. در همین حال در حوزه ارز دیجیتال و تکنولوژی بلاکچین نیز مشکلاتی با بانک مرکزی وجود دارد که در حال حل این مشکلات هستیم.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمند سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه دستگاه‌های دولتی و اجرایی بهتر از گذشته با این تغییر و تحول و استفاده از ابزارهای دیجیتال کنار می‌آیند، گفت: علاوه بر رفع موانع حقوقی و قانونی سد راه کسب و کارهای دیجیتالی، بخش مهمی از حمایت‌ها نیز مربوط به کمک‌های مالی به این کسب و کارها است که از سال‌های گذشته تداوم دارد.

وی با تاکید بر اینکه امسال در قانون بودجه، منابع بسیار خوبی برای حمایت از اقتصاد دیجیتال در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: برای سال ۱۴۰۰ از منابعی که در قانون بودجه دیده شده مبلغ یکهزار میلیارد تومان برای حمایت از کسب و کارهای حوزه اقتصاد دیجیتال تخصیص داده شده است. در صورتی که سال گذشته یک ریال بودجه اختصاصی نیز به این بخش تعلق نگرفت و تمامی حمایت‌های مالی این حوزه از محل منابع معاونت علمی تأمین شد.

محمدی هدف از اختصاص هزار میلیارد تومان منابع بودجه‌ای تحول دیجیتال در بخش صنایع سنتی عنوان کرد و گفت: با تخصیص این بودجه، شاهد اتفاقات خوبی برای حوزه اقتصاد دیجیتال خواهیم بود. از این رو برنامه‌ریزی برای کمک به توسعه فناوری‌های هوشمندسازی و اقتصاد دیجیتال و تحول دیجیتال در صنایع بالغ و سنتی در دستور کار امسال قرار گرفته است.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمند سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: صنایع بالغ شامل صنایعی مانند فولاد، خودروسازی، پتروشیمی، نفت و گاز، کشاورزی، حمل و نقل و سلامت می‌شود. برای این صنایع برنامه‌های ویژه حمایتی را در این زمینه در دستور کار قرار داده‌ایم. به نحوی که برنامه ویژه برای اعلام فراخوان حمایتی در این صنایع تدوین شده است.

وی گفت: از ماه گذشته فراخوان حمایت از کسب و کارهای حوزه آموزش آنلاین را با برگزاری رویداد لرنینو در جهت حمایت از کسب و کارهای حوزه آموزش دیجیتال و هوشمند سازی آغاز کرده‌ایم. در همین حال فراخوان رویداد صنایع معدنی و فلزات اعلام شده و به زودی نیز فراخوان حوزه سلامت دیجیتال، لجستیک، حمل و نقل و کشاورزی آغاز می‌شود و سعی‌مان این است که هر هفته با برگزاری یک رویداد، از این صنایع حمایت کنیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا