مصرف برخی داروها باعث کاهش تاثیر واکسن کرونا می شود

به گزارش سیناپرس،نتایج مطالعات جدید پژوهشگران نشان می دهد افرادی که از استروئیدها ، انواع خاصی از شیمی درمانی و سایر داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن استفاده می کنند، واکنش کندتر و ضعیف تری به واکسیناسیون کرونا دارند. در اینجا این سوال مطرح می شود که  آیا این گروه از بیماران باید واکسن کرونا دریافت کنند یا خیر؟
در پاسخ به این سوال باید اذعان داشت که اگر فردی به ویروس کرونا آلوده شود ، مصرف برخی از داروهای تجویز شده جهت سرکوب سیستم ایمنی بدن ممکن است خطر ابتلای شدیدتر و بستری شدن در بیمارستان را افزایش دهد.

از سوی دیگر محققان می گویند این داروها همچنین ممکن است اثر واکسن کرونا را کاهش دهند. در اینجا ما در مورد داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی صحبت می کنیم که معمولاً برای درمان بیماریهای خود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید و لوپوس استفاده می شود ، که در آنها سیستم ایمنی بدن به سلولهای سالم حمله کرده و آنها را از بین می برد. داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی برای جلوگیری از این حمله به بافتهای خود بیمار طراحی شده اند.
به گزارش سیناپرس، از سوی دیگر چنین داروهایی برای افرادی که پیوند اعضا انجام می دهند نیز برای جلوگیری از حمله سیستم ایمنی بدن به اندام پیوند شده تجویز می شود.

انواع خاصی از شیمی درمانی نیز وجود دارد که می تواند سیستم ایمنی را سرکوب کند. در حالی که استفاده از این داروها محدود به افرادی است که به این بیماری های مزمن مبتلا هستند ، یک داروی سرکوب کننده سیستم ایمنی که معمولاً از سوی بسیاری از افراد عادی  مورد استفاده قرار می گیرد باعث بروز نگرانی هایی جدی شده است. این داروها شامل خانواده استروئیدها می شود.
استروئیدها که به عنوان کورتیکواستروئیدها نیز شناخته می شوند ، داروهای ضد التهابی هستند که برای درمان طیف وسیعی از بیماری های التهابی تجویز می شوند. این داروها فعالیت سیستم ایمنی بدن را کاهش می دهند. به گزارش سیناپرس، پردنیزون و دگزامتازون استروئیدهایی هستند که ممکن است برای بیماری هایی مانند آرتروز ، کولیت ، آسم ، برونشیت ، مشکلات پوستی ، آلرژی و عفونت های سینوسی تجویز شوند.
نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که حتی مصرف دوره های کوتاه مدت و دوزهای پایین استروئیدها می توانند خطر ابتلا به عفونت را افزایش داده و همچنین پاسخ بدن به واکسن کرونا را کاهش دهند.

پژوهشگران دانشگاه میشیگان در بررسی های خود دریافتند افرادی که داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مصرف می کنند ممکن است واکنش کم و ضعیف تری نسبت به واکسیناسیون کرونا داشته باشند. این مطالعات همچنین نشان داد که تقریبا ۳ درصد از بزرگسالان زیر ۶۵ سال در  ایالات متحده از چنین داروهایی استفاده می کنند.
متخصصان برای افزایش کارایی واکسن در این بیماران ، دو راه را پیشنهاد می دهند: تغییر زمان درمان های سرکوب کننده سیستم ایمنی یا دادن دوزهای اضافی و تقویت کننده واکسن به این بیماران.
 دکتر بت والاس ، سرپرست این تیم پژوهشی و متخصص روماتولوژی در دانشکده پزشکی دانشگاه میشیگان ، پیشنهاد می کند مصرف داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن، حداقل دو هفته قبل از تزریق واکسن کرونا متوقف شود. البته در این رابطه به طور جدی توصیه می شود به طور خودسرانه مصرف دارو را متوقف نکرده و حتما در مورد خطرات و فواید تأخیر در درمان سرکوب سیستم ایمنی با پزشک خود صحبت کنید.

مترجم: فاطمه کردی
منبع: thehealthsite
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا