بیل گیتس و وارن بافت نسل بعدی رآکتورهای هسته‌ ای را می سازند

به گزارش  آی‌ای، شرکت رآکتور هسته‌ای پیشرفته "بیل گیتس" موسوم به "ترا پاور"(TerraPower) و شرکت "پاسیفیکورپ"(PacifiCorp) متعلق به "وارن بافت" به تازگی اعلام کردند که ایالت "وایومینگ" را انتخاب کرده‌اند تا پروژه رآکتور هسته‌ای پیشرفته نسل جدید خود موسوم به "ناتریوم"(Natrium) را در آن راه‌اندازی کنند.

به گزارش رویترز، این رآکتورهای هسته‌ای پیشرفته کوچک و ماژولار با سوخت‌های متفاوتی نسبت به رآکتورهای سنتی کار می‌کنند و امید است که آنها ضمن کمک به منابع انرژی متناوب مانند باد و نور خورشید، به کاهش انتشار کربن نیز کمک کنند.

همانطور که "کریس لوزک" رئیس و مدیرعامل "ترا پاور" می‌گوید: فناوری "ناتریوم" برای حل چالشی پیش‌بینی شده است که شرکت‌های بزرگ با افزایش قابلیت اطمینان و پایداری شبکه انرژی، ضمن دستیابی به اهداف کربن زدایی و کاهش آلاینده‌ها با آن روبرو می‌شوند.

مکان دقیق نیروگاه نمایش رآکتور "ناتریوم" هنوز قطعی نشده است، اما انتظار می‌رود که دست اندرکاران تا پایان سال مکان دقیق را پیدا کنند.

"مارک گوردون" فرماندار ایالت "وایومینگ" گفت: بسیار خوشحالم که می‌بینم "وایومینگ" را برای این طرح آزمایشی انتخاب کرده‌اند، زیرا ایالت عالی ما مکان مناسبی برای این نوع امکانات نوآورانه است و نیروی کار مجرب ما مشتاقانه منتظر مشاغلی است که این پروژه برای ما فراهم خواهد کرد.

سیستم "ناتریوم" اولین بار سال گذشته توسط "بیل گیتس" اعلام شد. پروژه نمایشی "ناتریوم" دارای یک رآکتور سریع خنک‌ شونده سدیمی 345 مگاواتی با سیستم ذخیره انرژی مبتنی بر نمک مذاب است. این فناوری ذخیره سازی دارای انرژی کافی برای توانایی تأمین انرژی معادل 400 هزار خانه خواهد بود.

شرکت‌های "ترا پاور" و "پاسیفیکورپ" می‌گویند این نوآوری، نیروگاه "ناتریوم" را قادر می‌سازد تا به راحتی با منابع تجدیدپذیر ادغام شود و با سرعت بیشتری به کاهش انتشار کربن همراه با صرفه اقتصادی کمک کند. همچنین سادگی، ماژولار بودن و کوچک‌تر بودن این نیروگاه به معنای هزینه‌های ساخت کمتر آن است.

علاوه بر اینها، همانطور که "گوردون" ذکر کرد، ساخت و بهره‌برداری از نیروگاه "ناتریوم" در این ایالت صدها شغل برای شهروندان فراهم می‌کند و به کاهش انتشار کلی کربن در "وایومینگ" نیز کمک می‌کند.

سال گذشته وزارت انرژی ایالات متحده 80 میلیون دلار به شرکت "ترا پاور" برای تحقق فناوری "ناتریوم" اعطا کرد. اکنون مراحل بعدی این پروژه، ارزیابی بیشتر آن، آموزش و اطلاع‌رسانی و همچنین اخذ تأییدیه‌های نظارتی ایالتی و فدرال است.

 

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا