با ورزش‌های آبی، فشار خون را کنترل کنید

به گزارش سیناپرس، پرفشاری خون شامل افزایش فشارخون شریانی سیستمیک به‌طور گذرا یا ثابت است که منجر به عواقب نامطلوب سلامتی می‌گردد. هر 10 میلی‌متر جیوه کاهش در فشار سیستولی خون، با 20 درصد کاهش خطر بیماری قلبی عروقی و 13 درصد کاهش مرگ‌ومیر همراه است.

عوامل خطر ابتلا به فشارخون بالا به سبک زندگی وابسته هستند و مطالعات نشان داده‌اند که ورزش منظم در کنترل فشارخون مؤثر است. بااین‌حال، هنوز توصیه‌های مربوط به تعداد جلسات ورزش در هفته، شدت، مدت و نوع تمرینات متفاوت هستند. به علاوه، اکثر تحقیقاتی که این توصیه‌ها را ارائه کرده‌اند، عموماً بر روی افراد فاقد فشارخون انجام‌شده‌اند.

به گفته متخصصان، تمرینات مبتنی بر آب نیز می‌توانند علاوه بر تقویت اجزاء آمادگی جسمانی مثل قدرت، انعطاف‌پذیری، ظرفیت تنفسی و ترکیب بدن، در بهبود وضعیت افراد مبتلا به فشارخون نیز نقش داشته باشند. به گزارش سینامرس،به علاوه محیط آبی ممکن است گزینه‌ای جایگزین برای افرادی باشد که دوست ندارند در زمین خشک فعالیت بدنی انجام دهند. ورزش در آب به دلیل نقش فشار محیطی، اثر هیپوتانسیونی یا پایین آورندگی فشارخون را دارد.

این ویژگی آب باعث انتشار خون از محیط به قسمت مرکزی بدن شده و با افزایش برون ده قلب به افزایش جریان خون کلیوی همراه با برخی تغییرات فیزیولوژیک مثبت منجر می‌شود.

به منظور بررسی دقیق تر ابعاد مختلف این موضوع، گروهی از محققان کشور از دانشگاه شهید مدنی آذربایجان مطالعه ای را انجام داده‌اند که در آن تأثیر ورزش‌های آبی به صورت منظم بر فشارخون افراد مبتلا به پرفشاری خون بررسی شده است.

در این تحقیق که به شیوه فراتحلیل انجام شده است، محققان، مطالعات کارآزمایی بالینی منتشرشده در مجلات پژوهشی انگلیسی و فارسی را با جستجو در سایت‌های علمی و معتبر google scholar، Pubmed، Science Direct، sid و magiran یافته و مورد بررسی عمیق قرار دادند.

نتایج این بررسی‌ها نشان می‌دهند که تمرین ورزشی در آب باعث کاهش قابل‌ملاحظه فشارخون سیستولی و دیاستولی بیماران پرفشار خون می‌شود که بر اهمیت بالینی تمرینات آبی در کنترل پر فشارخونی تأکید می‌کند.

به گزارش سیناپرس، بر اساس این نتایج، به نظر می‌رسد که با کمتر شدن وزن بدن و همچنین افزایش دمای آب (تا 38 درجه) فواید بیشتری ازنظر کاهش فشارخون حاصل می‌شود.

در این رابطه، کریم آزالی علمداری، دانشیار و محقق گروه علوم ورزشی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان و دو همکار دیگرش می گویند: «طبق نتایج این فراتحلیل، تمرینات ورزشی آبی در بیماران پرفشارخون، بدون توجه به طبقه سنی، وضعیت یائسگی در زنان، پایبندی به درمان داروئی و برخی جزئیات مربوط به دوز فعالیت بدنی، سبب کاهش فشارخون سیستولی و دیاستولی بیماران مبتلا به پرفشارخونی شود».

آن‌ها می‌افزایند: «با در نظر گرفتن اینکه حتی کاهش‌های خیلی مختصر فشارخون هم قادر هستند تا خطر بیماری‌های قلبی و سکته را به شکلی خوب کمتر کنند، بر اهمیت بالینی تمرینات بدنی در آب به‌عنوان یک روش غیر داروئی کنترل پرفشارخونی تأکید می‌گردد».

ورزش‌های آبی برای بزرگ سالان و مبتلایان به فشارخون، طیف وسیعی از انجام تمرینات در آب را شامل می‌شوند که مواردی چون شنا، راه رفتن در آب و دوچرخه زدن در آب از آن جمله هستند.

شایان ذکر است این نتایج علمی پژوهشی را دوفصلنامه «پژوهش در طب ورزشی و فناوری» متعلق به دانشگاه خوارزمی منتشر کرده است.

گزارش: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا